Muistitekniikat 3D-ohjelmien opiskelussa
Moll, Henna (2014)
Moll, Henna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404033825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404033825
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan muistitekniikoita ja niiden soveltamista käytännössä 3D-opiskelussa. Kirjoitelmassa pyritään tutustumaan muistin toimintaan perusteellisesti tieteelliseltä kannalta. Muistin toiminnan tutkimisella pohjustetaan muistitekniikoiden toiminta ja pyritään ymmärtämään muistitekniikoiden luonne. Muistin toimintaa havainnoillistetaan käymällä läpi erilaisia potilaskertomuksia ja selittämällä missä kohti aivoja mikäkin muisti sijaitsee. Muistitekniikoista otetaan 3D-grafiikan oppimisessa oleellisimmat tekniikat ja käydään läpi havainnoillistavia esimerkkejä niiden toiminnasta. Kirjoitelmassa sivuutetaan lyhyesti myös muistiinpanojen kirjoittamista. Muistiinpanojen kirjoittamisen syvempi tulkinta on jätetty pois, koska ne perustuvat havaintoihin muistin sijaan ja vaatisivat paljon laajemman tutkimuksen.
Muistitekniikoita sovelletaan käytännössä esimerkkejä käyttäen 3D-ohjelmien opiskelussa. Nämä esimerkit toimivat kuitenkin vain esimerkkeinä ja tarkoituksena olisi antaa pohja sille, että lukija voi kehittää itselleen toimivia muistitekniikoita niissä osa-alueissa joissa kokee muistitekniikoista olevan hyötyä. Opinnäytetyö ei siis ole ohjeistus muistitekniikoista, vaan tutkiva kirjoitelma muistitekniikoiden mahdollisista hyödyntämistavoista 3D-ohjelmia opeteltaessa. Soveltamista käsittelevässä luvussa käydään läpi esimerkiksi kirjojen, sanaston, uusien ohjelmien ja pikanäppäinten oppiminen. Muistitekniikoista näihin sovelletaan loci-, tarina- ja numeromuistitekniikoita. Sovellusosiossa pyritään myös käytetään kirjoittajalle ominaisia muistivihjeitä. Vähemmän yleisesti käytettyjä muistivihjeitä pyritään välttämään sovellusosiossa, jotta lukija aktivoituisi kehittämään ja pohtimaan itselleen sopivampia muistivihjeitä.
Opinnäytetyössä todetaan lopuksi muistitekniikoiden olevan hyödyllisiä ja toimivia, mutta ajan kannalta vaativiksi. Muistitekniikat todetaan nimenomaan tekniikoiksi, eli niitä pitäisi aktiivisesti harjoittaa, jotta niissä tulisi hyväksi. Kuitenkin, jos valitsemalleen muistitekniikalle antaa tarpeeksi aikaa, siitä voi tulla hyvinkin hyödyllinen asia 3D-grafiikkaa opiskeltaessa. Tulevaisuudessa muistiinpanojen tutkimus, taiteellisen ilmaisun kehittäminen muistitekniikoiden avulla, yksittäisen muistitekniikan syvällisempi pohdinta ja tutkiminen olisivat hyödyllisiä jatkotutkimusten kohteita.
Muistitekniikoita sovelletaan käytännössä esimerkkejä käyttäen 3D-ohjelmien opiskelussa. Nämä esimerkit toimivat kuitenkin vain esimerkkeinä ja tarkoituksena olisi antaa pohja sille, että lukija voi kehittää itselleen toimivia muistitekniikoita niissä osa-alueissa joissa kokee muistitekniikoista olevan hyötyä. Opinnäytetyö ei siis ole ohjeistus muistitekniikoista, vaan tutkiva kirjoitelma muistitekniikoiden mahdollisista hyödyntämistavoista 3D-ohjelmia opeteltaessa. Soveltamista käsittelevässä luvussa käydään läpi esimerkiksi kirjojen, sanaston, uusien ohjelmien ja pikanäppäinten oppiminen. Muistitekniikoista näihin sovelletaan loci-, tarina- ja numeromuistitekniikoita. Sovellusosiossa pyritään myös käytetään kirjoittajalle ominaisia muistivihjeitä. Vähemmän yleisesti käytettyjä muistivihjeitä pyritään välttämään sovellusosiossa, jotta lukija aktivoituisi kehittämään ja pohtimaan itselleen sopivampia muistivihjeitä.
Opinnäytetyössä todetaan lopuksi muistitekniikoiden olevan hyödyllisiä ja toimivia, mutta ajan kannalta vaativiksi. Muistitekniikat todetaan nimenomaan tekniikoiksi, eli niitä pitäisi aktiivisesti harjoittaa, jotta niissä tulisi hyväksi. Kuitenkin, jos valitsemalleen muistitekniikalle antaa tarpeeksi aikaa, siitä voi tulla hyvinkin hyödyllinen asia 3D-grafiikkaa opiskeltaessa. Tulevaisuudessa muistiinpanojen tutkimus, taiteellisen ilmaisun kehittäminen muistitekniikoiden avulla, yksittäisen muistitekniikan syvällisempi pohdinta ja tutkiminen olisivat hyödyllisiä jatkotutkimusten kohteita.