Päiväkodin johtajien työhyvinvointi : kuka nyt haluaisi päiväkodin johtajaksi?
Lammila, Anna-Mari (2014)
Lammila, Anna-Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404073945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404073945
Tiivistelmä
Tämän tutkielmatyyppisen opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia päiväkodin johtajien työssä jaksamista ja työhyvinvointia. Työhyvinvointi on ollut lähiaikoina voimakkaasti esillä yleisessä keskustelussa ja mediassa mm. työpaikkakiusaamistapausten vuoksi. Työurien pidentämiskeskusteluissa on tuotu myös esiin työhyvinvoinnin merkitys. Päiväkodin johtajien haastava ja monimuotoistunut työnkuva asettavat omat eritysvaatimuksensa työhyvinvoinnille. Opinnäytetyöni teoreettisena lähtökohtana toimi työhyvinvoinnin portaat -malli. Tässä mallissa työhyvinvoinnin ”porrasaskelmina” ovat psykofysiologiset perustarpeet, turvallisuus, liittymisen tarpeet, arvostuksen tarpeet ja itsensä toteuttamisen tarpeet. Tämä työhyvinvoinnin portaat malli perustuu Maslowin tarvehierarkiateoriaan. Keskityin opinnäytetyössäni päiväkodin johtajan työtehtävissä korostuviin osa-alueisiin eli johtamis- ja asiantuntijatehtäviin. Tavoitteenani oli selvittää, miten työhyvinvointia esiintyy päiväkodin johtajien työssä työhyvinvoinnin portaiden mallin mukaisesti.
Kartoitin päiväkodin johtajien työhyvinvointia puolistrukturoidun kysymyslomakkeen avulla. Toteutin tämän kyselyn lähettämällä sähköisesti kysymyslomakkeen viidelle Uudellamaalla työskentelevälle päiväkodin johtajalle. Kolme viidestä kyselyyn vastanneista päiväkodin johtajasta työskentelee hallinnollisena johtajana ja kaksi päiväkodin johtajaa työskentelee hallinnollisten tehtävien lisäksi lapsiryhmässä. Kysymyslomakkeiden tulokset toivat esiin päiväkodin johtajien kokemuksen siitä, että heidän työtään arvostetaan. Eniten työhyvinvoinnin parannuksia toivottiin palkitsemisjärjestelmiin arvojen ja kehittämisen osa-alueella.
Kuvaan opinnäytetyössäni varhaiskasvatuksen tehtävää ja päiväkodin johtajien haasteellista ja laajaa työkenttää. Opinnäytetyön lopussa on kehittämisideoita päiväkodin johtajan työn kehittämiseen. Opinnäytetyössä on myös uraansa aloittelevalle päiväkodin johtajalle vinkkilista työssä jaksamisen tueksi.
Kartoitin päiväkodin johtajien työhyvinvointia puolistrukturoidun kysymyslomakkeen avulla. Toteutin tämän kyselyn lähettämällä sähköisesti kysymyslomakkeen viidelle Uudellamaalla työskentelevälle päiväkodin johtajalle. Kolme viidestä kyselyyn vastanneista päiväkodin johtajasta työskentelee hallinnollisena johtajana ja kaksi päiväkodin johtajaa työskentelee hallinnollisten tehtävien lisäksi lapsiryhmässä. Kysymyslomakkeiden tulokset toivat esiin päiväkodin johtajien kokemuksen siitä, että heidän työtään arvostetaan. Eniten työhyvinvoinnin parannuksia toivottiin palkitsemisjärjestelmiin arvojen ja kehittämisen osa-alueella.
Kuvaan opinnäytetyössäni varhaiskasvatuksen tehtävää ja päiväkodin johtajien haasteellista ja laajaa työkenttää. Opinnäytetyön lopussa on kehittämisideoita päiväkodin johtajan työn kehittämiseen. Opinnäytetyössä on myös uraansa aloittelevalle päiväkodin johtajalle vinkkilista työssä jaksamisen tueksi.