Muunnossähköauto eCelica - Moottori ja invertteri
Turunen, Jani (2014)
Turunen, Jani
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403243464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403243464
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa isompaa muunnossähköautoprojektia . Projekti sisältää kokonaisuudessaan vuosimallia 2000 olevan Toyota Celican muunnoksen polttomoottorikäyttöisestä sähköiseksi. Projekti kesti aloituspalaveristä ajokuntoiseksi noin 16 kuukautta. Käytännössä auto jää tutkimus- ja kehityskäyttöön, joten virallista valmistumispäivää ei voida määrittää.
Projekti tehtiin kolmen sähköpuolen opiskelijan ja projektipäällikön voimin. Kokonaisuudessaan projekti on sisältänyt laajasti sekä normaalin että sähköautotekniikan opiskelua. Projekti toteutettiin ilman yhteistyökumppaneita Mikkelin ammattikorkeakoulun rahoittama ja valmis auto jää PR- ja postikäyttöön, kunhan katsastukset on suoritettu.
Sähköautomuunnos jaettiin opinnäytetyökokonaisuuksiin, jotka ovat, moottori ja invertteri, joka keskittyy moottoriteknologioihin ja niiden ohjaukseen sekä itse projektiauton parametrien määrittämiseen. Toinen osa keskittyy BMS:ssään eli akustonhallintaan ja akkuteknologioihin ja kolman manuaalisen vaihteiston rakentamiseen robotiikalla toimivaksi, että vaihteet vaihtuisivat kuin automaattiautossa.
Oman osani tavoite oli tutustua sähköautoissa käytettyihin moottoriteknologioihin ja niiden ohjaamiseen.
Tavoite oli saada sähkömoottori asennettua hyvää asennustapaa noudattaen ja pidettyä ohjaimen ja moottorin väli lyhyenä häiriöiden minimoimista varten. Kokonaisuuteen kuului myös edellä mainitun yhdistäminen sulavasti osaksi auton omia järjestelmiä.
Projekti tehtiin kolmen sähköpuolen opiskelijan ja projektipäällikön voimin. Kokonaisuudessaan projekti on sisältänyt laajasti sekä normaalin että sähköautotekniikan opiskelua. Projekti toteutettiin ilman yhteistyökumppaneita Mikkelin ammattikorkeakoulun rahoittama ja valmis auto jää PR- ja postikäyttöön, kunhan katsastukset on suoritettu.
Sähköautomuunnos jaettiin opinnäytetyökokonaisuuksiin, jotka ovat, moottori ja invertteri, joka keskittyy moottoriteknologioihin ja niiden ohjaukseen sekä itse projektiauton parametrien määrittämiseen. Toinen osa keskittyy BMS:ssään eli akustonhallintaan ja akkuteknologioihin ja kolman manuaalisen vaihteiston rakentamiseen robotiikalla toimivaksi, että vaihteet vaihtuisivat kuin automaattiautossa.
Oman osani tavoite oli tutustua sähköautoissa käytettyihin moottoriteknologioihin ja niiden ohjaamiseen.
Tavoite oli saada sähkömoottori asennettua hyvää asennustapaa noudattaen ja pidettyä ohjaimen ja moottorin väli lyhyenä häiriöiden minimoimista varten. Kokonaisuuteen kuului myös edellä mainitun yhdistäminen sulavasti osaksi auton omia järjestelmiä.