Näytä suppeat kuvailutiedot

Muunnossähköauto eCelica - Moottori ja invertteri

Turunen, Jani (2014)

dc.contributor.authorTurunen, Jani
dc.date.accessioned2014-04-07T12:37:58Z
dc.date.available2014-04-07T12:37:58Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201403243464
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/72023
dc.description.abstractTämä opinnäytetyö on osa isompaa muunnossähköautoprojektia . Projekti sisältää kokonaisuudessaan vuosimallia 2000 olevan Toyota Celican muunnoksen polttomoottorikäyttöisestä sähköiseksi. Projekti kesti aloituspalaveristä ajokuntoiseksi noin 16 kuukautta. Käytännössä auto jää tutkimus- ja kehityskäyttöön, joten virallista valmistumispäivää ei voida määrittää. Projekti tehtiin kolmen sähköpuolen opiskelijan ja projektipäällikön voimin. Kokonaisuudessaan projekti on sisältänyt laajasti sekä normaalin että sähköautotekniikan opiskelua. Projekti toteutettiin ilman yhteistyökumppaneita Mikkelin ammattikorkeakoulun rahoittama ja valmis auto jää PR- ja postikäyttöön, kunhan katsastukset on suoritettu. Sähköautomuunnos jaettiin opinnäytetyökokonaisuuksiin, jotka ovat, moottori ja invertteri, joka keskittyy moottoriteknologioihin ja niiden ohjaukseen sekä itse projektiauton parametrien määrittämiseen. Toinen osa keskittyy BMS:ssään eli akustonhallintaan ja akkuteknologioihin ja kolman manuaalisen vaihteiston rakentamiseen robotiikalla toimivaksi, että vaihteet vaihtuisivat kuin automaattiautossa. Oman osani tavoite oli tutustua sähköautoissa käytettyihin moottoriteknologioihin ja niiden ohjaamiseen. Tavoite oli saada sähkömoottori asennettua hyvää asennustapaa noudattaen ja pidettyä ohjaimen ja moottorin väli lyhyenä häiriöiden minimoimista varten. Kokonaisuuteen kuului myös edellä mainitun yhdistäminen sulavasti osaksi auton omia järjestelmiä.fi
dc.description.abstractThe objective of the thesis was to build electric conversion car. Project consists of converting a model 2000 Toyota Celica to an electric car. Project took 16 months to execute and developing will keep on going even though the car is fully functional. Project is sponsored by Mikkeli University of Applied Sciences and when finished, the car will be used to promote school and to deliver mail in campus area. Project demanded lots of manual labour and this thesis portrays how the car was modified. Conversion required learning about automotive engineering which was done by taking some of the same courses as automotive engineer students. Conversion was made by three electrical engineer students and project manager. Project was divided into three parts, my part consisted of motor and inverter. Other parts were battery & BMS (battery management system) and robotic gear changing for manual gearbox.en
dc.language.isofin
dc.publisherMikkelin ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleMuunnossähköauto eCelica - Moottori ja invertterifi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/2086
dc.organizationMikkelin ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationMikkelin ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordMuunnossähköauto
dc.subject.keywordeCelica
dc.subject.keywordmoottori
dc.subject.keywordinvertteri.
dc.subject.specializationSähkövoimatekniikka
dc.subject.degreeprogramfi=Sähkötekniikka|sv=Elektroteknik|en=Electrical Engineering|
dc.subject.disciplineSähkötekniikan koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot