Selainpohjaisen lisävarustesivuston suunnittelu automaahantuontiyritykselle
Riihinen, Reko (2022)
Riihinen, Reko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203073143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203073143
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia ja vertailla autoalan jälkiasenteisten lisävarusteiden markkinointia ja myyntiä sekä suunnitella selainpohjainen lisävarustesivusto Nordic Automotive Service Oy:lle. Sivuston tarkoituksena on saada helpotettua lisävarusteiden näkyvyyttä ja myyntiä uusien autojen oston yhteydessä.
Prosessi aloitettiin tutkimalla muiden toimijoiden sivustoja ja malleja jälkiasenteisten lisävarusteiden myyntiin ja markkinointiin. Monien sivustojen toiminta oli pääpiirteittäin yhtäläisiä. Rakenna auto -konfiguraattori oli monen sivuston tapa toteuttaa lisävarusteiden myyntiä ja markkinointia, ja muutamilla merkeillä oli myös jälkiasenteisille lisävarusteille oma sivusto. NAS:n merkkien sivustot perustuvat omiin lisävarustesivustoihin.
Tutkimusten jälkeen edettiin selainpohjaisen sivuston suunnittelun teoriaan. Teorian avulla löydettiin tärkeimmät ja keskeisimmät tiedot sivuston toimivuuteen ja konvertoituvuuteen sekä siihen, millä tavoin sivusto myy tai edesauttaa myyntiä. Teorian keinoin alettiin toteuttamaan suunnitelmaa.
Suunnitelman toteutus tehtiin yhteistyössä NAS:n jälkimarkkinoinnin osaston, viestinnän ja markkinoinnin osaston ja Bassadone Automotive Parts Oy:n kanssa sekä Bassadone IT-osaston avulla. Suunnitelman laatimisessa hyödynnettiin myös uusien autojen ostajille tehdystä kyselystä saatuja, myyjien antamia ja julkisen Facebook-kyselyn tuomia tietoja.
Suunnitelman toteutuksesta kilpailutettiin sisäinen vai ulkoinen tekijä, jonka tuote olisi mahdollisimman toimiva ja yhtiölle kustannustehokkain ratkaisu.
Prosessi aloitettiin tutkimalla muiden toimijoiden sivustoja ja malleja jälkiasenteisten lisävarusteiden myyntiin ja markkinointiin. Monien sivustojen toiminta oli pääpiirteittäin yhtäläisiä. Rakenna auto -konfiguraattori oli monen sivuston tapa toteuttaa lisävarusteiden myyntiä ja markkinointia, ja muutamilla merkeillä oli myös jälkiasenteisille lisävarusteille oma sivusto. NAS:n merkkien sivustot perustuvat omiin lisävarustesivustoihin.
Tutkimusten jälkeen edettiin selainpohjaisen sivuston suunnittelun teoriaan. Teorian avulla löydettiin tärkeimmät ja keskeisimmät tiedot sivuston toimivuuteen ja konvertoituvuuteen sekä siihen, millä tavoin sivusto myy tai edesauttaa myyntiä. Teorian keinoin alettiin toteuttamaan suunnitelmaa.
Suunnitelman toteutus tehtiin yhteistyössä NAS:n jälkimarkkinoinnin osaston, viestinnän ja markkinoinnin osaston ja Bassadone Automotive Parts Oy:n kanssa sekä Bassadone IT-osaston avulla. Suunnitelman laatimisessa hyödynnettiin myös uusien autojen ostajille tehdystä kyselystä saatuja, myyjien antamia ja julkisen Facebook-kyselyn tuomia tietoja.
Suunnitelman toteutuksesta kilpailutettiin sisäinen vai ulkoinen tekijä, jonka tuote olisi mahdollisimman toimiva ja yhtiölle kustannustehokkain ratkaisu.