COMMUNITY-BASED CSR APPROACH : Case study of a forestry association in China
Zhang, Zhaoyan (2014)
Zhang, Zhaoyan
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404084019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404084019
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia kestävän kehityksen mukaista yrityksen yhteiskuntavastuuta pääpainonaan ”yhteisölähtöinen yritysvastuu”, joka keskittyy jaetun arvon luomiseen paikallisen yhteisön kanssa ja yhdistää vastuullisen liiketoiminnan käytännöt ydinliiketoimintojen kanssa.
Opinnäytetyössä käydään läpi niin teoreettinen kuin empiirinen tutkimus. Teoriaosassa esitetään yhteenveto edellisistä tutkimuksista, minkä jälkeen neljä- vaiheinen yhteisölähtöinen yritysvastuu lähestymistapana vahvistetaan. Aluksi empiirisessä osassa analysoidaan case-yrityksen strategiset sosiaaliset alueet, minkä jälkeen muodostetaan keskustelu siitä, kuinka yritys toteuttaa yritysvastuutaan. Työn lopputuloksena yhteisölähtöinen yritysvastuu muodostaa kaksi osaa. Ensimmäinen osassa tunnistetaan strategiset sosiaaliset tekijät, jotka muodostavat jaetun arvon paikallisessa yhteisössä. Analysoimalla sosiaalisten tekijöiden luonteen, ja yhdistämällä sen yrityksen voimavarojen kanssa, yrityksen tärkein sosiaalinen tekijä pystytään tunnistamaan. Toinen osa koostuu yritysvastuullisen ajattelun toteuttamisesta, jossa yhdistetään vastuullisen liiketoiminnan käytännöt yrityksen liiketoiminnan kanssa. Tämän toteutumiseksi on tärkeää perustaa systemaattiset käytännesäännöt sekä kehittyä tekemällä.
Opinnäytetyössä käydään läpi niin teoreettinen kuin empiirinen tutkimus. Teoriaosassa esitetään yhteenveto edellisistä tutkimuksista, minkä jälkeen neljä- vaiheinen yhteisölähtöinen yritysvastuu lähestymistapana vahvistetaan. Aluksi empiirisessä osassa analysoidaan case-yrityksen strategiset sosiaaliset alueet, minkä jälkeen muodostetaan keskustelu siitä, kuinka yritys toteuttaa yritysvastuutaan. Työn lopputuloksena yhteisölähtöinen yritysvastuu muodostaa kaksi osaa. Ensimmäinen osassa tunnistetaan strategiset sosiaaliset tekijät, jotka muodostavat jaetun arvon paikallisessa yhteisössä. Analysoimalla sosiaalisten tekijöiden luonteen, ja yhdistämällä sen yrityksen voimavarojen kanssa, yrityksen tärkein sosiaalinen tekijä pystytään tunnistamaan. Toinen osa koostuu yritysvastuullisen ajattelun toteuttamisesta, jossa yhdistetään vastuullisen liiketoiminnan käytännöt yrityksen liiketoiminnan kanssa. Tämän toteutumiseksi on tärkeää perustaa systemaattiset käytännesäännöt sekä kehittyä tekemällä.