Sensorinen integraatio & aikuisiän oppimisvaikeudet : suuntia kolmen kriminaalitaustaisen Oppiva-hankkeen asiakkaan kuntoutukseen
Nikunen, Emilia; Nurro, Kaisa (2009)
Nikunen, Emilia
Nurro, Kaisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002011776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002011776
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään sensorisen integraation yhteyttä oppimisvaikeuksiin kolmen kriminaalitaustaisen asiakkaan kohdalla. Tämän lisäksi opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään, onko toimintaterapialla annettavaa kriminaalitaustaisten oppimisvaikeuksisten henkilöiden kuntoutuksessa sensorisen integraation teorian puitteissa. Sensorisen integraation teorian lisäksi opinnäytetyön teoreettisena pohjana toimi inhimillisen toiminnan malli.
Työelämäyhteistyökumppanina toimi Kriminaalihuollon tukisäätiön Oppimisvaikeuksista vapaaksi -hanke (Oppiva-hanke). Oppiva-hankkeen asiakkaat ovat 15-29-vuotiaita, joilla on todettu oppimisvaikeuksia, ja jotka ovat motivoituneita kuntoutusohjaukseen. Asiakaskunta koostuu Etelä-Suomen aluevankilan vangeista jotka vapautuvat viimeistään tammikuussa 2010 sekä kriminaalihuoltolaitoksen pääkaupunkiseudun asiakkaista. Oppiva- hankkeen tavoitteena on löytää erilaisia keinoja tunnistaa kohderyhmän oppimisvaikeuksia. Lisäksi hanke pyrkii löytämään kuntoutuskeinoja, jotka jatkuvat myös rangaistusajan päätyttyä asiakkaan siirtyessä vapauteen.
Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyhaastatteluja, jotka toteutettiin kolmen asiakkaan yksilöhaastatteluina syksyllä 2009. Yksilöhaastatteluja varten luotiin kyselylomake, jonka avulla kartoitettiin asiakkaiden sensorista integraatiota. Lisäksi haastatteluun kuului avoimia kysymyksiä, joilla kartoitettiin yksilön elämää laajemmassa kontekstissa inhimillisen toiminnan mallin avulla.
Haastattelujen tulosten pohjalta jokaiselle haastateltavalle luotiin kuntoutussuositukset, joissa huomioitiin yksilöllinen aistitiedon käsittely. Kuntoutussuosituksissa keskityttiin oppimisvaikeuksien kuntoutusta tukeviin keinoihin sekä asioihin, jotka yksilö voi ottaa huomioon toiminnan aikana ja toimintaa suunnitellessaan.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että haastatellut henkilöt saattaisivat hyötyä toimintaterapiainterventiosta, jossa aistimusten käsittely huomioitaisiin. Toimintaterapialla voisi olla annettavaa myös laajemmassa mittakaavassa kyseisen asiakasryhmän kuntoutuksessa. Oman toiminnan ymmärtämisen kautta voitaisiin tukea asiakkaan itsetuntoa sekä tunnetta omasta kyvykkyydestä. Asiakkaan mielenkiinnonkohteiden ja voimavarojen löytäminen, sekä niiden käyttäminen elämänhallinnan tukemisessa voisi auttaa asiakasta yhteiskuntaa sopeutumisessa.
Työelämäyhteistyökumppanina toimi Kriminaalihuollon tukisäätiön Oppimisvaikeuksista vapaaksi -hanke (Oppiva-hanke). Oppiva-hankkeen asiakkaat ovat 15-29-vuotiaita, joilla on todettu oppimisvaikeuksia, ja jotka ovat motivoituneita kuntoutusohjaukseen. Asiakaskunta koostuu Etelä-Suomen aluevankilan vangeista jotka vapautuvat viimeistään tammikuussa 2010 sekä kriminaalihuoltolaitoksen pääkaupunkiseudun asiakkaista. Oppiva- hankkeen tavoitteena on löytää erilaisia keinoja tunnistaa kohderyhmän oppimisvaikeuksia. Lisäksi hanke pyrkii löytämään kuntoutuskeinoja, jotka jatkuvat myös rangaistusajan päätyttyä asiakkaan siirtyessä vapauteen.
Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyhaastatteluja, jotka toteutettiin kolmen asiakkaan yksilöhaastatteluina syksyllä 2009. Yksilöhaastatteluja varten luotiin kyselylomake, jonka avulla kartoitettiin asiakkaiden sensorista integraatiota. Lisäksi haastatteluun kuului avoimia kysymyksiä, joilla kartoitettiin yksilön elämää laajemmassa kontekstissa inhimillisen toiminnan mallin avulla.
Haastattelujen tulosten pohjalta jokaiselle haastateltavalle luotiin kuntoutussuositukset, joissa huomioitiin yksilöllinen aistitiedon käsittely. Kuntoutussuosituksissa keskityttiin oppimisvaikeuksien kuntoutusta tukeviin keinoihin sekä asioihin, jotka yksilö voi ottaa huomioon toiminnan aikana ja toimintaa suunnitellessaan.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että haastatellut henkilöt saattaisivat hyötyä toimintaterapiainterventiosta, jossa aistimusten käsittely huomioitaisiin. Toimintaterapialla voisi olla annettavaa myös laajemmassa mittakaavassa kyseisen asiakasryhmän kuntoutuksessa. Oman toiminnan ymmärtämisen kautta voitaisiin tukea asiakkaan itsetuntoa sekä tunnetta omasta kyvykkyydestä. Asiakkaan mielenkiinnonkohteiden ja voimavarojen löytäminen, sekä niiden käyttäminen elämänhallinnan tukemisessa voisi auttaa asiakasta yhteiskuntaa sopeutumisessa.