Psykoedukaatio psykoosipotilaan hoitotyössä.
Mikkonen, Jarno; Ryynänen, Mikko (2014)
Mikkonen, Jarno
Ryynänen, Mikko
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404104146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404104146
Tiivistelmä
Psykoedukaatio on osa psykiatrista hoitotyötä. Psykoedukaation tavoitteena on antaa potilaalle ja hänen omaisilleen ajankohtaista tietoa sairaudesta ja sen hyvästä hallinnasta jokapäiväisessä elämässä. Psykoedukaatio on kokonaisuus, johon kuuluvat ohjaus, yksilöllinen ja moniammatillinen hoitosuhde, erilaiset terapiat, lääkehoito. Lisäksi siihen kuuluu toimenpiteet, jotka tukevat potilasta ja hänen omaisiaan kuntoutusprosessissa. Skitsofrenian käypähoitosuosituksen mukaan psykoedukaation tulisi kuulua psykoosipotilaan hoitoon. Se on tutkitusti hyödyllinen hoitomuoto psykoosipotilaan hoidossa ja lisäksi se on kustannustehokasta. Aiemmin psykoedukaatiosta on käytetty myös nimitystä koulutuksellinen terapia.
Opinnäytetyössä tutkittiin kuinka KYSin psykiatrian yksikön osasto 2716 hoitohenkilökunta käyttää psykoedukaatiota työssään. Tavoitteena oli selvittää hoitohenkilökunnan mahdollisuuksia toteuttaa psykoedukaatiota työssään ja kuinka niitä voisi kehittää.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä KYSin psykiatrian yksikön kanssa. Opinnäytetyötä varten viittä hoitajaa haastateltiin Julkulan sairaalan osastolta 2716, joka on ensi- ja akuuttipsykoosien osasto. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista lähestymistapaa. Haastattelut toteutettiin henkilöhaastatteluina. Kysymyksissä selvitettiin mitä psykoedukaatio käytännössä tarkoittaa ja mitkä siinä ovat hoitohenkilökunnan mielestä tärkeimpiä asioita sekä miten psykoedukaation on koettu vaikuttaneen potilaisiin. Lisäksi kysyttiin kuinka psykoedukaatio näkyy hoitajien työssä ja millaista koulutusta he ovat siihen saaneet sekä millaista koulutusta aiheesta toivotaan lisää. Osasto 2716 voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia toimintansa arvioinnissa ja kehittämisessä.
Tutkimustulokset vastasivat teoriatietoon psykoedukaation vaikuttavuudesta. Psykoedukaatiota käytetään päivittäisessä hoitotyössä. Suurimpina hyötyinä koettiin sairaudentunnon kehittyminen ja hoitoon sitoutuminen. Hoitohenkilökunta toivoisi lisää erilaista koulutusta psykoedukaatiosta.
Opinnäytetyössä tutkittiin hoitohenkilökunnan näkemyksiä psykoedukaatiosta ja sen vaikuttavuudesta. Jatkotutkimuksena voisi selvittää, miten potilaat ja heidän omaisensa ovat kokeneet hyötyvänsä psykoedukaatiosta.
Opinnäytetyössä tutkittiin kuinka KYSin psykiatrian yksikön osasto 2716 hoitohenkilökunta käyttää psykoedukaatiota työssään. Tavoitteena oli selvittää hoitohenkilökunnan mahdollisuuksia toteuttaa psykoedukaatiota työssään ja kuinka niitä voisi kehittää.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä KYSin psykiatrian yksikön kanssa. Opinnäytetyötä varten viittä hoitajaa haastateltiin Julkulan sairaalan osastolta 2716, joka on ensi- ja akuuttipsykoosien osasto. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista lähestymistapaa. Haastattelut toteutettiin henkilöhaastatteluina. Kysymyksissä selvitettiin mitä psykoedukaatio käytännössä tarkoittaa ja mitkä siinä ovat hoitohenkilökunnan mielestä tärkeimpiä asioita sekä miten psykoedukaation on koettu vaikuttaneen potilaisiin. Lisäksi kysyttiin kuinka psykoedukaatio näkyy hoitajien työssä ja millaista koulutusta he ovat siihen saaneet sekä millaista koulutusta aiheesta toivotaan lisää. Osasto 2716 voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia toimintansa arvioinnissa ja kehittämisessä.
Tutkimustulokset vastasivat teoriatietoon psykoedukaation vaikuttavuudesta. Psykoedukaatiota käytetään päivittäisessä hoitotyössä. Suurimpina hyötyinä koettiin sairaudentunnon kehittyminen ja hoitoon sitoutuminen. Hoitohenkilökunta toivoisi lisää erilaista koulutusta psykoedukaatiosta.
Opinnäytetyössä tutkittiin hoitohenkilökunnan näkemyksiä psykoedukaatiosta ja sen vaikuttavuudesta. Jatkotutkimuksena voisi selvittää, miten potilaat ja heidän omaisensa ovat kokeneet hyötyvänsä psykoedukaatiosta.