Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

2D-Videopelin graafisen sisällön suunnittelu: case Insectica

Andersson, Ilkka (2014)

 
Avaa tiedosto
Ilkka_Andersson.pdf (2.350Mt)
Liitteet_Ilkka_Andersson.zip (35.33Mt)
Lataukset: 


Andersson, Ilkka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404104154
Tiivistelmä
Tavoitteena tässä opinnäytetyössä on kertoa peligraafikon työosuudesta videopeliprojektissa. Tällä tavoitellaan kokonaiskuvaa erilaisista työvaiheista, joita se pitää sisällään. Lisäksi kerrotaan myös peligraafikon toimenkuvasta, sekä pelialasta ja sen terminologiasta.

Sisältö koostuu sekä toiminnallisesta että kirjallisesta osuudesta. Toiminnallisena osuutena on esimerkkityönä toimiva Insectica-videopeliprojekti. Tämä työosuus koostuu enimmäkseen pelin visuaalisen ulkoasun luomisesta ja suunnittelusta. Kirjallinen osuus keskittyy projektikuvaukseen, jonka ohessa käsitellään muuta aiheeseen liittyvää informaatiota. Tässä projektikuvauksessa käydään työvaiheita läpi alkaen konseptoinnista, josta siirrytään peligrafiikan työstämiseen. Viimeisenä työvaiheena ovat tulevat työvaiheet, joita voidaan pitää pelin graafisen sisällön suunnittelun jälkeisenä työvaiheina.
Projektikuvauksessa keskitytään videopelin ulkoasuun, muita pelin luomiseen tarvittavia osa-alueita kuten ohjelmointia ja pelimekaniikkaa ainoastaan sivutaan tekstissä tarvittaessa.

Työvaiheiden esimerkkityönä esiintyvä Insectica-videopeli on scifi-teemainen ammuntapeli. Pelin edustaa tiettyä videopelilajityyppiä, joka määritellään tekstissä tarkemmin. Peliin tarvittava sisältö esitellään ja tähän sisältöön tarvittavaa ulkoasua myös näytetään erilaisten kuvien avulla. Opinnäytetyöhön kuuluu myös liitetiedostoja, jotka ovat pelin
graafisen sisällön suunnitteluun liittyvää konseptikuvitusta.

Lopputuloksena syntyi kuvaus työprosessista, jonka avulla voidaan hahmottaa kokonaiskuvaa pelin graafisen sisällön luomisprosessista. Viimeisenä lukuna olevassa yhteenvedossa pohditaan työn hyödynnettävyyttä ja sen soveltamista muihin projekteihin. Opinnäytetyö saattaa antaa informatiivista hyötyä, joka auttaa uusien osaajien, esimerkiksi peligraafikoiden rekrytoitumista pelialalle. Kokemuksien jakamisen voidaan myös ajatella edistävän pelien laadullista kehittymistä tulevaisuudessa. Saavutettu hyöty on kuitenkin
tapauskohtaista, ja on hankalaa määritellä tämän työn hyödynnettävyyttä tarkemmin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste