Asiakaslähtöinen terveysneuvonta koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa lasten ja nuorten näkökulmasta : katsaus kirjallisuuteen
Mikkonen-Haavisto, Tarja (2014)
Mikkonen-Haavisto, Tarja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404104140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404104140
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa laajempaa Terveyttä edistävien työmenetelmien arviointi ja kehittä-minen 2009-2011 hanketta, minkä tarkoituksena on arvioida terveyden edistämisen mene-telmien toteutumista, vaikuttavuutta sekä kehittämistarpeita tietyillä neuvolatyön ja koulu- ja opiskeluterveydenhuollon sisältöalueilla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa mitä asiakaslähtöinen terveysneuvonta on koulu- tai opiskeluterveydenhuollossa ja mitkä tekijät edistävät tai ehkäisevät sen toteutumista lasten ja nuorten näkökulmasta tarkasteltuna. Tavoitteena oli, että tuloksia voidaan hyö-dyntää arvioitaessa ja kehitettäessä asiakaslähtöisempiä terveyden edistämisen työmene-telmiä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon toimintaympäristöissä. Opinnäytetyö on toteutettu systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmää soveltaen, katsauksena kirjallisuuteen. Aineistona käytettiin vertaisarvioituja alkuperäisiä tutkimusar-tikkeleja, jotka oli julkaistu 2003 tai myöhemmin. Artikkelien tuli kuvata asiakaslähtöistä terveysneuvontaa koulu- tai opiskeluterveydenhuollossa terveyden edistämisen näkökul-masta. Aineisto koostui 6 laadullisesta vertaisarvioidusta alkuperäisestä tutkimusartikkelista. Aineisto analysoitiin soveltaen induktiivista sisällönanalyysia. Asiakaslähtöinen terveysneuvonta koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa on toimintaa, mikä mahdollistaa lapsen tai nuoren osallistumisen omaa terveyttään ja hyvinvointiaan koske-vaan keskusteluun ja päätöksentekoon. Se on yhdenvertaista ja molemminpuolista vuoro-vaikutusta, jossa lapsen tai nuoren yksilöllisyys tulee huomioitua samoin kuin hänen oma tarinansa tai äänensä. Asiakaslähtöinen terveysneuvonta voi vahvistaa lapsen tai nuoren luottamusta omiin voimavaroihinsa ja edistää heidän kykyään tehdä oman terveytensä ja hyvinvointinsa kannalta myönteisiä ratkaisuja. Asiakaslähtöisyyttä edistävät ja ehkäisevät tekijät lasten ja nuorten näkökulmasta tarkasteltuna liittyvät hoitajaan, hänen toimintaansa, saatavuuteensa sekä lasten, nuorten ja heidän perheidensä haasteellisuuteen asiakkaina. Asiakaslähtöinen terveysneuvonnan toteutuminen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa edellyttää laadukasta, terveydenhuollon ammattihenkilön toimintaa ja näiden palvelujen hyvää saatavuutta. Tämä edellyttää jatkossa huomion kiinnittämistä henkilöstön vuorovai-kutus- ja viestintätaitojen monipuoliseen hallintaan sekä palvelujen saatavuuteen.