Virtuaalinen oppimisympäristö talotekniikan opiskelijoille
Rissanen, Mika (2022)
Rissanen, Mika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203083194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203083194
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli kehittää virtuaalinen oppimisympäristö talotekniikan opiskelijoille. Insinöörityö tehtiin Stadin ammatti- ja aikuisopistolle.
Insinöörityössä suunniteltiin ja kehitettiin virtuaalisesti mallinnettu IV-konehuone ja siihen liittyvä toiminnallinen virtuaalinen harjoitus, joka oli osa talotekniikan perustutkintoon kuuluvaa lämmitysjärjestelmien asennus tutkinnon osaa. Virtuaalinen oppimisympäristö toteutettiin Mozilla Hubs:n avoimella virtuaalialustalla.
Virtuaalisen oppimisympäristön käytettävyyttä tutkittiin lähi-, etä- ja hybridiopetuksessa ja arvioitiin sen oppimistuloksia, vertailtaessa perinteisiin oppimismetodeihin.
Insinöörityössä tutkittiin myös opettajien ja oppilaiden mielipiteitä virtuaaliseen oppimisympäristön käytöstä ammatillisessa toisen asteen koulutuksessa.
Talotekniikan opettajille ja oppilaille teetettiin sähköinen tutkimuskysely. Opettajakysely toteutettiin strukturoiduilla monivalinta-, arviointiasteikko- ja avoimilla haastattelukysymyksillä. Oppilaiden tutkimuskysely toteutettiin pääsääntöisesti strukturoidulla monivalintakysymyksillä.
Virtuaalisen oppimisympäristön ja siihen liittyvän toiminnallisen virtuaaliharjoituksen kehittäminen onnistui projektille asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Virtuaalinen oppimisympäristö ja sen käyttö modernina opetusmuotona sai positiivisen ja innostuneen vastaanoton talotekniikan oppilaiden ja opettajien keskuudessa.
Insinöörityössä suunniteltiin ja kehitettiin virtuaalisesti mallinnettu IV-konehuone ja siihen liittyvä toiminnallinen virtuaalinen harjoitus, joka oli osa talotekniikan perustutkintoon kuuluvaa lämmitysjärjestelmien asennus tutkinnon osaa. Virtuaalinen oppimisympäristö toteutettiin Mozilla Hubs:n avoimella virtuaalialustalla.
Virtuaalisen oppimisympäristön käytettävyyttä tutkittiin lähi-, etä- ja hybridiopetuksessa ja arvioitiin sen oppimistuloksia, vertailtaessa perinteisiin oppimismetodeihin.
Insinöörityössä tutkittiin myös opettajien ja oppilaiden mielipiteitä virtuaaliseen oppimisympäristön käytöstä ammatillisessa toisen asteen koulutuksessa.
Talotekniikan opettajille ja oppilaille teetettiin sähköinen tutkimuskysely. Opettajakysely toteutettiin strukturoiduilla monivalinta-, arviointiasteikko- ja avoimilla haastattelukysymyksillä. Oppilaiden tutkimuskysely toteutettiin pääsääntöisesti strukturoidulla monivalintakysymyksillä.
Virtuaalisen oppimisympäristön ja siihen liittyvän toiminnallisen virtuaaliharjoituksen kehittäminen onnistui projektille asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Virtuaalinen oppimisympäristö ja sen käyttö modernina opetusmuotona sai positiivisen ja innostuneen vastaanoton talotekniikan oppilaiden ja opettajien keskuudessa.