Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen sähköasennusliikkeelle
Nissinen, Juho (2014)
Nissinen, Juho
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244737
Tiivistelmä
Työ tehtiin Hohto Sähkö Oy:lle. Työn tarkoituksena oli kehittää laadunhallintajärjes-telmä, jonka avulla vastataan asiakkaan tarpeeseen saada takeet sähköurakoinnin laadunhallinnasta. Työn tarkoituksena oli luoda Hohto Sähkö Oy:lle toimiva laatukä-sikirja, joka tarpeen vaatiessa liitetään urakkatarjoukseen. Tarve laadunhallintajärjes-telmän kehittämiselle lähti mahdollisuudesta vastata sellaisten asiakkaiden tarjous-pyyntöihin, jotka vaativat takeet laadunhallinnasta.
Työssä käsiteltiin laatua yleisesti sekä sen merkitystä yritystoiminnalle. Lisäksi työssä käsiteltiin laadunhallintaa sekä sen elementtejä. Työssä kerrottiin ISO 9001 standardin vaatimuksista laadunhallintajärjestelmälle sekä laadunhallintajärjestelmän sertifioinnin vaiheet. Työssä esiteltiin laadunhallinnan muodot sähköalalla.
Työn toteutuksessa tutustuttiin ISO 9001 standardiin sekä aihetta käsittelevään kirjal-lisuuteen. Laatukäsikirjan luomisessa pyrittiin noudattamaan ISO 9001 standardin vaatimuksia soveltaen ne sähköasennusliikkeelle sopiviksi.
Työn tuloksena syntyi laadunhallintajärjestelmä, jonka keskeisenä dokumenttina toimii laatukäsikirja. Laatukäsikirjan tueksi luotiin kohdekohtainen laatusuunnitel-mapohja sekä laadunhallintajärjestelmän jatkuvan kehittämisen tueksi luotiin asiakaskyselylomake.
Työssä käsiteltiin laatua yleisesti sekä sen merkitystä yritystoiminnalle. Lisäksi työssä käsiteltiin laadunhallintaa sekä sen elementtejä. Työssä kerrottiin ISO 9001 standardin vaatimuksista laadunhallintajärjestelmälle sekä laadunhallintajärjestelmän sertifioinnin vaiheet. Työssä esiteltiin laadunhallinnan muodot sähköalalla.
Työn toteutuksessa tutustuttiin ISO 9001 standardiin sekä aihetta käsittelevään kirjal-lisuuteen. Laatukäsikirjan luomisessa pyrittiin noudattamaan ISO 9001 standardin vaatimuksia soveltaen ne sähköasennusliikkeelle sopiviksi.
Työn tuloksena syntyi laadunhallintajärjestelmä, jonka keskeisenä dokumenttina toimii laatukäsikirja. Laatukäsikirjan tueksi luotiin kohdekohtainen laatusuunnitel-mapohja sekä laadunhallintajärjestelmän jatkuvan kehittämisen tueksi luotiin asiakaskyselylomake.