Työskentely raitiovaunujen rata-alueella
Niskanen, Teemu (2014)
Niskanen, Teemu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244822
Tiivistelmä
Tämä projekti tehtiin HKL:n Infrapalveluiden Ratatiimin tilauksesta. Projektissa HKL:n tavoitteena oli saada selkeät ohjeet urakoitsijoille rata-alueella työskentelemisestä. Tarkoituksena oli tarkastella koko työprosessia ja saada lupa- ja ilmoitusmenettely mahdollisimman selkeään muotoon. Tarkoituksena oli saada selkeät ohjeet liikennejärjestelyistä rata-alueella työskenneltäessä ja antaa ohjeita kaivantojen suojaamisessa ja aitaamisessa.
Projektissa käytiin läpi työnaikaiset liikennejärjestelyt, miten työmaa oikeaoppisesti aidataan ja suojataan, havainnollistettiin, miten kiskot tarvittaessa tuetaan ja käytiin läpi, mihin kuntoon työmaa tulisi jättää aina työmaalta poistuttaessa. Projektin tarkoitus on olla ohjeistus
työturvallisuudesta ja rata-alueen työskentelyn suunnittelusta sekä toteutuksesta. Projektissa ei keskitytty rata-alueen teknisiin ominaisuuksiin, vaan ohjeistettiin, mistä tieto löytyy.
Projekti toteutettiin yhteistyössä HKL:n Infrapalveluiden Ratatiimin henkilöstön kanssa ja tutkimuksessa käytettiin HKL:tä saatua aineistoa sekä haastateltiin HKL:n henkilökuntaa. Tutkimuksessa käytettiin myös Liikenneviraston ja Tiehallinnon nettisivuilta löytyviä julkaisuja ja ohjeita, sekä hyödynnettiin itse otettuja valokuvia kaivannoista sekä työmaan aitaamisesta.
Projektissa käytiin läpi työnaikaiset liikennejärjestelyt, miten työmaa oikeaoppisesti aidataan ja suojataan, havainnollistettiin, miten kiskot tarvittaessa tuetaan ja käytiin läpi, mihin kuntoon työmaa tulisi jättää aina työmaalta poistuttaessa. Projektin tarkoitus on olla ohjeistus
työturvallisuudesta ja rata-alueen työskentelyn suunnittelusta sekä toteutuksesta. Projektissa ei keskitytty rata-alueen teknisiin ominaisuuksiin, vaan ohjeistettiin, mistä tieto löytyy.
Projekti toteutettiin yhteistyössä HKL:n Infrapalveluiden Ratatiimin henkilöstön kanssa ja tutkimuksessa käytettiin HKL:tä saatua aineistoa sekä haastateltiin HKL:n henkilökuntaa. Tutkimuksessa käytettiin myös Liikenneviraston ja Tiehallinnon nettisivuilta löytyviä julkaisuja ja ohjeita, sekä hyödynnettiin itse otettuja valokuvia kaivannoista sekä työmaan aitaamisesta.