Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ajosimulaation toteutus Unity 3D -pelimoottorilla

Tapio, Tomi (2014)

Avaa tiedosto
Tapio_Tomi.pdf (2.551Mt)
Lataukset: 


Tapio, Tomi
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234724
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli ajosimulaation toteutus Unity 3D -pelimoottorilla. Työn idea syntyi, kun ENVI-oppimisympäristöön tarvittiin liikealustalla toimiva ambulanssisimulaattori, jonka avulla opiskelijat voisivat oppia erilaisia hoitotilanteita. ENVI on terveydenalan opiskelijoiden virtuaalinen oppimisympäristö. Työn toimeksiantaja oli ohjelmistotekniikan laboratorio pLAB, joka sijaitsee Lapin ammattikorkeakoulun tiloissa Rantavitikalla.

Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa Unity 3D -ohjelma Moog-liikealustan ohjaamiseen UDP-yhteyden kautta. Liikealustan liikkeen tuli olla mahdollisimman sulavaa. Lisäksi tavoitteeksi sisällytettiin virtuaalilasien yhteiskäyttö liikealustan kanssa. Lopputuloksen tuli myös olla helposti integroitavissa uusiin Unity 3D -projekteihin. Työn keskeisenä ongelmana oli saada Unity 3D -pelimoottori kommunikoimaan liikealustan kanssa UDP-yhteyden avulla sekä saada liikealustan liikkuminen tasaiseksi.

Sovellus toteutettiin C#-ohjelmointikielellä Unity 3D -pelimoottorilla. Pelimoottorin ja liikealustan välinen kommunikointi tapahtuu UDP-yhteyden välityksellä. Työn tuloksena syntyi Unity 3D -ohjelmisto, joka ohjaa liikealustaa. Liikealusta ohjautuu pelimaailman auton mukaisesti, lukuun ottamatta äkkinäisiä liikkeitä, jolloin liikealustan liike on sulavaa. Pelimaailmassa olevan auton ajaminen tapahtuu ratti-poljin-yhdistelmän avulla ja sovelluksen käyttäjä pystyy kokemaan virtuaalimaailman virtuaalilasien kautta. Ambulanssisimulaattorin toteutus aloitetaan sovelluksen pohjalta. Lopputulos toteutettiin myös niin, että se on helposti liitettävissä uusiin Unity 3D -projekteihin ja peliobjekteihin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste