Ajosimulaation toteutus Unity 3D -pelimoottorilla
Tapio, Tomi (2014)
Tapio, Tomi
Lapin ammattikorkeakoulu
2014

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234724
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli ajosimulaation toteutus Unity 3D -pelimoottorilla. Työn idea syntyi, kun ENVI-oppimisympäristöön tarvittiin liikealustalla toimiva ambulanssisimulaattori, jonka avulla opiskelijat voisivat oppia erilaisia hoitotilanteita. ENVI on terveydenalan opiskelijoiden virtuaalinen oppimisympäristö. Työn toimeksiantaja oli ohjelmistotekniikan laboratorio pLAB, joka sijaitsee Lapin ammattikorkeakoulun tiloissa Rantavitikalla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa Unity 3D -ohjelma Moog-liikealustan ohjaamiseen UDP-yhteyden kautta. Liikealustan liikkeen tuli olla mahdollisimman sulavaa. Lisäksi tavoitteeksi sisällytettiin virtuaalilasien yhteiskäyttö liikealustan kanssa. Lopputuloksen tuli myös olla helposti integroitavissa uusiin Unity 3D -projekteihin. Työn keskeisenä ongelmana oli saada Unity 3D -pelimoottori kommunikoimaan liikealustan kanssa UDP-yhteyden avulla sekä saada liikealustan liikkuminen tasaiseksi.
Sovellus toteutettiin C#-ohjelmointikielellä Unity 3D -pelimoottorilla. Pelimoottorin ja liikealustan välinen kommunikointi tapahtuu UDP-yhteyden välityksellä. Työn tuloksena syntyi Unity 3D -ohjelmisto, joka ohjaa liikealustaa. Liikealusta ohjautuu pelimaailman auton mukaisesti, lukuun ottamatta äkkinäisiä liikkeitä, jolloin liikealustan liike on sulavaa. Pelimaailmassa olevan auton ajaminen tapahtuu ratti-poljin-yhdistelmän avulla ja sovelluksen käyttäjä pystyy kokemaan virtuaalimaailman virtuaalilasien kautta. Ambulanssisimulaattorin toteutus aloitetaan sovelluksen pohjalta. Lopputulos toteutettiin myös niin, että se on helposti liitettävissä uusiin Unity 3D -projekteihin ja peliobjekteihin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa Unity 3D -ohjelma Moog-liikealustan ohjaamiseen UDP-yhteyden kautta. Liikealustan liikkeen tuli olla mahdollisimman sulavaa. Lisäksi tavoitteeksi sisällytettiin virtuaalilasien yhteiskäyttö liikealustan kanssa. Lopputuloksen tuli myös olla helposti integroitavissa uusiin Unity 3D -projekteihin. Työn keskeisenä ongelmana oli saada Unity 3D -pelimoottori kommunikoimaan liikealustan kanssa UDP-yhteyden avulla sekä saada liikealustan liikkuminen tasaiseksi.
Sovellus toteutettiin C#-ohjelmointikielellä Unity 3D -pelimoottorilla. Pelimoottorin ja liikealustan välinen kommunikointi tapahtuu UDP-yhteyden välityksellä. Työn tuloksena syntyi Unity 3D -ohjelmisto, joka ohjaa liikealustaa. Liikealusta ohjautuu pelimaailman auton mukaisesti, lukuun ottamatta äkkinäisiä liikkeitä, jolloin liikealustan liike on sulavaa. Pelimaailmassa olevan auton ajaminen tapahtuu ratti-poljin-yhdistelmän avulla ja sovelluksen käyttäjä pystyy kokemaan virtuaalimaailman virtuaalilasien kautta. Ambulanssisimulaattorin toteutus aloitetaan sovelluksen pohjalta. Lopputulos toteutettiin myös niin, että se on helposti liitettävissä uusiin Unity 3D -projekteihin ja peliobjekteihin.