Konseptitaiteen luominen 3D-animaatioon : Ympäristökonseptien luomisprosessi
Paaso, Anssi (2014)
Paaso, Anssi
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234650
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on konseptitaide. Työssä selvitän mitä konseptitaide on ja mikä on sen merkitys osana elokuva- tai videopelituotantoa. Lisäksi kerron, miten konseptitaiteilijan työhön pyritään ja mitä työ pitää sisällään. Käyn läpi myös erilaisia työtapoja ja konseptitaiteen työnkulun ja kerron, mitä niistä käytin itse luodessani konseptitaidetta 3D-animaatioon. Työn sivutavoitteena on myös parantaa omia visu-alisoimis-, sekä maalaustaitoja.
Teososani rakentui kolmestatoista Superman: Origins nimiseen 3D-animaatioon to-teutetusta konseptikuvasta. Kerron maalatuista konsepteista tehtäväkohtaisesti ja perustelen ratkaisujani, työtapojani ja taustatutkimustani kuvien osalta.
Aineistona opinnäytetyölle on käytetty enimmäkseen konseptitaiteeseen tai digitaali-seen taiteeseen liittyviä verkkosivustoja, videoita ja oppikirjoja, jotka sisältävät alalla työskentelevien ammattilaisten haastatteluja, opetuksia ja vinkkejä. Teososan kon-septit työstettiin digitaalisesti Adobe Photoshop CS5 -ohjelmalla ja piirtopöydällä. Osassa töitä käytettiin myös Autodesk 3ds Max, sekä Carapace –ohjelmia.
Opinnäytetyön tekeminen opetti minulle paljon konseptitaiteen tekemisen vaatimuk-sista. Tutkimusprosessin ja konseptien työstämisen ohella sain paljon uutta tietoa siitä, mihin konseptitaiteilijan tulisi työssään kiinnittää huomiota ja mitä minun hen-kilökohtaisesti tulisi parantaa työskentelyssäni. Sain myös selville mitkä tekijät pro-jektissa olivat ongelmallisia, ja mitkä vaikuttivat omaan tekemiseeni.
Teososani rakentui kolmestatoista Superman: Origins nimiseen 3D-animaatioon to-teutetusta konseptikuvasta. Kerron maalatuista konsepteista tehtäväkohtaisesti ja perustelen ratkaisujani, työtapojani ja taustatutkimustani kuvien osalta.
Aineistona opinnäytetyölle on käytetty enimmäkseen konseptitaiteeseen tai digitaali-seen taiteeseen liittyviä verkkosivustoja, videoita ja oppikirjoja, jotka sisältävät alalla työskentelevien ammattilaisten haastatteluja, opetuksia ja vinkkejä. Teososan kon-septit työstettiin digitaalisesti Adobe Photoshop CS5 -ohjelmalla ja piirtopöydällä. Osassa töitä käytettiin myös Autodesk 3ds Max, sekä Carapace –ohjelmia.
Opinnäytetyön tekeminen opetti minulle paljon konseptitaiteen tekemisen vaatimuk-sista. Tutkimusprosessin ja konseptien työstämisen ohella sain paljon uutta tietoa siitä, mihin konseptitaiteilijan tulisi työssään kiinnittää huomiota ja mitä minun hen-kilökohtaisesti tulisi parantaa työskentelyssäni. Sain myös selville mitkä tekijät pro-jektissa olivat ongelmallisia, ja mitkä vaikuttivat omaan tekemiseeni.