Täydennyskoulutus sairaanhoitajien osaamisen ylläpitäjänä
Sandell, Pyry; Tassia, Markus; Vainikainen, Jocke (2013)
Sandell, Pyry
Tassia, Markus
Vainikainen, Jocke
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404285101
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää sairaanhoitajien täydennyskoulutusta ammatillisen osaamisen ylläpitäjänä. Opinnäytetyössä etsimme vastausta seuraaviin kysymyksiin: miten hoitohenkilökunta kokee täydennyskoulutuksen ja mitkä asiat edistävät tai vastavuoroisesti estävät täydennyskoulutusta. Opinnäytetyö perustuu tieteelliseen tutkimusnäyttöön.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa tiedonhaku suoritettiin systemaattisesti. Katsauksen aineisto muodostui kuudesta tutkimuksesta, joista viisi oli ulkomaalaista ja yksi suomalainen. Katsauksen aineiston pyrimme rajaamaan mahdollisimman hyvin tutkimuskysymystemme pohjalta. Aineiston analysointivaihe tapahtui induktiivisena sisällönanalyysinä.
Opinnäytetyömme tulosten mukaan täydennyskoulutuksella on yleisesti myönteinen vaikutus osaamisen ylläpitoon ja kehittämiseen. Sairaanhoitajat kokevat täydennyskoulutuksen lisäävän tiedonmäärää, ammatillista kasvua ja kehittymistä, itsevarmuutta ja kriittisyyttä. Täydennyskoulutuksesta on myös henkilökohtaisia etuja sairaanhoitajille sekä hyötyä koko organisaatiolle. Haasteina täydennyskoulutukselle ovat taloudelliset, motivaatioon ja henkilöstöresursseihin liittyvät tekijät.
Opinnäytetyössämme analysoiduissa tutkimuksissa korostuivat taloudelliset resurssit. Sen sijaan sairaanhoitajien omat kokemukset ja motivaatiotekijät eivät tulleet tarpeeksi esille. Lisäksi tulisi tutkia syitä, miksi sairaanhoitajat eivät kokeneet täydennyskoulutusta ja osaamisen ylläpitoa omalla kohdallaan tärkeäksi. Tulevaisuudessa olisi hyvä tutkia hoitajien motivaatiota täydennyskoulutukseen sekä sen vaikutusta potilashoidon edistämiseen. Nämä voitaisiin tehdä laadullisina tutkimuksina, esimerkiksi haastatteluina.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa tiedonhaku suoritettiin systemaattisesti. Katsauksen aineisto muodostui kuudesta tutkimuksesta, joista viisi oli ulkomaalaista ja yksi suomalainen. Katsauksen aineiston pyrimme rajaamaan mahdollisimman hyvin tutkimuskysymystemme pohjalta. Aineiston analysointivaihe tapahtui induktiivisena sisällönanalyysinä.
Opinnäytetyömme tulosten mukaan täydennyskoulutuksella on yleisesti myönteinen vaikutus osaamisen ylläpitoon ja kehittämiseen. Sairaanhoitajat kokevat täydennyskoulutuksen lisäävän tiedonmäärää, ammatillista kasvua ja kehittymistä, itsevarmuutta ja kriittisyyttä. Täydennyskoulutuksesta on myös henkilökohtaisia etuja sairaanhoitajille sekä hyötyä koko organisaatiolle. Haasteina täydennyskoulutukselle ovat taloudelliset, motivaatioon ja henkilöstöresursseihin liittyvät tekijät.
Opinnäytetyössämme analysoiduissa tutkimuksissa korostuivat taloudelliset resurssit. Sen sijaan sairaanhoitajien omat kokemukset ja motivaatiotekijät eivät tulleet tarpeeksi esille. Lisäksi tulisi tutkia syitä, miksi sairaanhoitajat eivät kokeneet täydennyskoulutusta ja osaamisen ylläpitoa omalla kohdallaan tärkeäksi. Tulevaisuudessa olisi hyvä tutkia hoitajien motivaatiota täydennyskoulutukseen sekä sen vaikutusta potilashoidon edistämiseen. Nämä voitaisiin tehdä laadullisina tutkimuksina, esimerkiksi haastatteluina.