Johtosarjan suunnittelu dataloggerille sekä CAN-väylän ja J1939-standardin perusteet
Paasonen, Katariina (2022)
Paasonen, Katariina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203093283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203093283
Tiivistelmä
Insinöörityössä rakennettiin sopiva liitäntäjohtosarja dataloggerille VDL:n linja-autoon sekä suunniteltiin Catia-3D-suunnitteluohjelmalla kytkimille kotelo johtosarjaan. Työn tilaajana toimi VDL Bus & Coach.
Työn alussa perehdytään CAN-väyläjärjestelmään sekä J1939-standardiin. Sen jälkeen tarkastellaan dataloggausta sekä johtosarjan suunnittelua, valmistamista ja siihen sisältyviä komponentteja.
Työhön valittiin CSS electronics CANedge1 -dataloggeri, jolla on mahdollista tallentaa kahta CAN-väylää kerrallaan. Johtosarja suunniteltiin CANedge1 -dataloggerin ja Citea LLE -linja-auton välille. Linja-auton diagnostiikkapistokkeen kolmea CAN-väylää haluttiin tallentaa, joten johtosarjaan lisättiin kytkimet. Sähkökaavio piirrettiin AutoCAD Electrical -ohjelmistolla. Kytkimien kotelo tulostettiin Metropolian Ultimaker 2+- 3D-tulostimella. Väyläjohtoina käytettiin häiriösuojattua kierrettyä parikaapelia.
Insinöörityön tuloksena saatiin korjaamolle käyttöön CAN-väylä dataloggeri, joka voidaan kytkeä suoraan linja-autoon loggauksia varten vikatilanteissa. Lisäksi saatiin koottua tietopaketti CAN-väylästä sekä raskaassa kalustossa käytettävästä J1939- standardista.
Avainsanat: CAN-väylä, SAE J1939, dataloggeri
Työn alussa perehdytään CAN-väyläjärjestelmään sekä J1939-standardiin. Sen jälkeen tarkastellaan dataloggausta sekä johtosarjan suunnittelua, valmistamista ja siihen sisältyviä komponentteja.
Työhön valittiin CSS electronics CANedge1 -dataloggeri, jolla on mahdollista tallentaa kahta CAN-väylää kerrallaan. Johtosarja suunniteltiin CANedge1 -dataloggerin ja Citea LLE -linja-auton välille. Linja-auton diagnostiikkapistokkeen kolmea CAN-väylää haluttiin tallentaa, joten johtosarjaan lisättiin kytkimet. Sähkökaavio piirrettiin AutoCAD Electrical -ohjelmistolla. Kytkimien kotelo tulostettiin Metropolian Ultimaker 2+- 3D-tulostimella. Väyläjohtoina käytettiin häiriösuojattua kierrettyä parikaapelia.
Insinöörityön tuloksena saatiin korjaamolle käyttöön CAN-väylä dataloggeri, joka voidaan kytkeä suoraan linja-autoon loggauksia varten vikatilanteissa. Lisäksi saatiin koottua tietopaketti CAN-väylästä sekä raskaassa kalustossa käytettävästä J1939- standardista.
Avainsanat: CAN-väylä, SAE J1939, dataloggeri