Koulutuspäivän suunnittelu ja toteutus Oulun yliopistollisen sairaalan osastonsihteereille
Salmi, Mira (2014)
Salmi, Mira
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405025549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405025549
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli järjestää kaksi samansisältöistä koulutuspäivää Oulun yliopistollisen sairaalan osastonsihteereille. Tavoitteena oli arvioida koulutuspäivän toteutusta suunnittelun ja järjestelyjen osalta koulutuspäivään osallistuneiden antaman palautteen avulla. Lisäksi arvioitiin koulutuspäivä-projektin hallinnan onnistumista sekä selvitettiin kehittämisideoita ja koulutusaiheita tuleviin koulutuspäivä-projekteihin.
Toiminnallisen opinnäytetyön teoriaosassa tarkastellaan pääosin projektinhallintaa. Lisäksi teoriaosassa käsitellään projektinhallintaan läheisesti liittyviä osa-alueita, kuten viestintää ja budjetointia.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto koulutuspäivien toteutuksen onnistumisen arvioimiseksi kerättiin koulutuspäiviin osallistuneilta kyselytutkimuksena ja aineisto projektinhallinnan onnistumisen arvioimiseksi kerättiin projektiryhmän jäseniltä. Kvantitatiivinen aineisto käsiteltiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla ja kvalitatiivinen aineisto käyttäen menetelminä sisällönanalyysia ja sisällön erittelyä, joista saadut luokat kvantifioitiin tulosten tulkitsemiseksi.
Tulokset osoittivat, että osastonsihteerien koulutuspäivien suunnittelussa ja toteutuksessa onnistuttiin. Osallistuneista valtaosa piti koulutuspäivien kokonaissisältöä ja koulutuspäivien toteutusta kokonaisuudessaan arvioiden onnistuneina. Tulosten mukaan myös projektinhallinnassa onnistuttiin kokonaisuutena katsoen erinomaisesti. Johtopäätöksenä todettiin, että osastonsihteerien koulutuspäivien sisältö vastasi osastonsihteerien koulutustarpeeseen ja tutkimuksen myötä todettiin, että osastonsihteerien koulutuspäivät tulisi järjestää säännöllisesti. Tutkimuksen tuloksena saatiin kehittämisideoita ja koulutusaihe-ehdotuksia tulevia projekteja varten. Lähes kaikki osallistuneet olivat sitä mieltä, että koulutuspäivät tulisi järjestää vuosittain. Osastonsihteerien koulutuspäivät -projektista vastaa jatkossa Oulun yliopistollisen sairaalan Koulutuspalvelut-yksikkö.
Toiminnallisen opinnäytetyön teoriaosassa tarkastellaan pääosin projektinhallintaa. Lisäksi teoriaosassa käsitellään projektinhallintaan läheisesti liittyviä osa-alueita, kuten viestintää ja budjetointia.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto koulutuspäivien toteutuksen onnistumisen arvioimiseksi kerättiin koulutuspäiviin osallistuneilta kyselytutkimuksena ja aineisto projektinhallinnan onnistumisen arvioimiseksi kerättiin projektiryhmän jäseniltä. Kvantitatiivinen aineisto käsiteltiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla ja kvalitatiivinen aineisto käyttäen menetelminä sisällönanalyysia ja sisällön erittelyä, joista saadut luokat kvantifioitiin tulosten tulkitsemiseksi.
Tulokset osoittivat, että osastonsihteerien koulutuspäivien suunnittelussa ja toteutuksessa onnistuttiin. Osallistuneista valtaosa piti koulutuspäivien kokonaissisältöä ja koulutuspäivien toteutusta kokonaisuudessaan arvioiden onnistuneina. Tulosten mukaan myös projektinhallinnassa onnistuttiin kokonaisuutena katsoen erinomaisesti. Johtopäätöksenä todettiin, että osastonsihteerien koulutuspäivien sisältö vastasi osastonsihteerien koulutustarpeeseen ja tutkimuksen myötä todettiin, että osastonsihteerien koulutuspäivät tulisi järjestää säännöllisesti. Tutkimuksen tuloksena saatiin kehittämisideoita ja koulutusaihe-ehdotuksia tulevia projekteja varten. Lähes kaikki osallistuneet olivat sitä mieltä, että koulutuspäivät tulisi järjestää vuosittain. Osastonsihteerien koulutuspäivät -projektista vastaa jatkossa Oulun yliopistollisen sairaalan Koulutuspalvelut-yksikkö.