Työhyvinvointi YT-tilanteessa
Winberg, Mervi (2014)
Winberg, Mervi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066028
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa, miten esimies voi auttaa ja motivoida YT-tilanteessa ja miten työtyytyväisyys varmistetaan muutostilanteessa.
Tutkimus tehtiin käyttäen kvalitatiivista menetelmää ja avointa teemahaastattelua. Haastateltavana oli neljä tietotyöntekijää.
Suurin haaste on viestinnässä. Henkilökohtaista viestintää ja esimiehen läsnäoloa toivotaan enemmän. Yksi tärkeänä esiin noussut asia oli tiedottaminen ja erityisesti YT-tilanteen päättymisestä tiedottaminen. On hyvin tärkeä tiedottaa YT-tilanteen päättymisestä, vaikka varsinaista tiedotettavaa ei olisikaan.
Hyvä esimies on läsnä ja perillä työyhteisön arjesta ja tilanteesta. Hän antaa työntekijöilleen vastuuta ja kannustaa alaisiaan kantamaan vastuuta yhdessä. Esimiehellä täytyy tarvittaessa löytyä aikaa keskustella työntekijän kanssa tilanteesta. Työnantajalla on vastuu töiden järjestelemisestä.
Säästötoimilla oli vaikutusta työhön: Kiire lisääntyi ja henkilöt olivat vaikeammin tavoitettavissa ja paikalla. Ei tiedetty, ketä on milloinkin töissä, jolloin töiden eteneminen viivästyy. Työn kehittäminen kärsi, ja ehdittiin tehdä vain välttämättömimmät ja kiireisimmät työt.
Työhyvinvointiin vaikuttavat hyvä työilmapiiri ja toimiva työnjako. Osaamista tulee jakaa avoimesti työyhteisön hyväksi ja uuden oppimiseen tulee kannustaa.
Tutkimus tehtiin käyttäen kvalitatiivista menetelmää ja avointa teemahaastattelua. Haastateltavana oli neljä tietotyöntekijää.
Suurin haaste on viestinnässä. Henkilökohtaista viestintää ja esimiehen läsnäoloa toivotaan enemmän. Yksi tärkeänä esiin noussut asia oli tiedottaminen ja erityisesti YT-tilanteen päättymisestä tiedottaminen. On hyvin tärkeä tiedottaa YT-tilanteen päättymisestä, vaikka varsinaista tiedotettavaa ei olisikaan.
Hyvä esimies on läsnä ja perillä työyhteisön arjesta ja tilanteesta. Hän antaa työntekijöilleen vastuuta ja kannustaa alaisiaan kantamaan vastuuta yhdessä. Esimiehellä täytyy tarvittaessa löytyä aikaa keskustella työntekijän kanssa tilanteesta. Työnantajalla on vastuu töiden järjestelemisestä.
Säästötoimilla oli vaikutusta työhön: Kiire lisääntyi ja henkilöt olivat vaikeammin tavoitettavissa ja paikalla. Ei tiedetty, ketä on milloinkin töissä, jolloin töiden eteneminen viivästyy. Työn kehittäminen kärsi, ja ehdittiin tehdä vain välttämättömimmät ja kiireisimmät työt.
Työhyvinvointiin vaikuttavat hyvä työilmapiiri ja toimiva työnjako. Osaamista tulee jakaa avoimesti työyhteisön hyväksi ja uuden oppimiseen tulee kannustaa.