Arabisävyjen soittaminen trumpetilla : analyysi Ibrahim Maaloufin soittotyylistä
Arola, Ilkka (2014)
Arola, Ilkka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076195
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja arabisävyjen toteuttamiseen trumpetilla. Aihe syntyi halusta löytää uusia ilmaisutapoja vieraan musiikkikulttuurin piiristä. Analyysin kohteeksi valikoitui ranskalais-libanonilainen trumpetisti Ibrahim Maalouf ja pääasialliseksi aineistoksi muodostui tätä opinnäytetyötä varten tehty transkriptio Maaloufin sävellyksestä Beirut. Tutkimuksessa määriteltiin arabisävyjen syntyyn vaikuttavat tekijät trumpetinsoitossa ja analysoitiin Ibrahim Maaloufin soittoa näistä näkökulmista. Tällaisia tekijöitä olivat fraseerauksen eri osa-alueet, ilmankäyttö ja itämaisten asteikoiden eli maqamien käyttö. Työ toteutettiin kuuntelumenetelmällä, emuloimalla eli soittaen imitoimalla sekä tutkimalla ja kehittämällä uusia ratkaisuja erilaisten ilmiöiden toteuttamiseksi trumpetilla. Tavoitteena oli myös ymmärtää Maaloufin soiton suhdetta arabimusiikin perinteeseen.
Maaloufin soittoa analysoimalla onnistuttiin määrittelemään arabisävytteisen äänenvärin ja soittotavan piirteet. Fraasien oikeanlainen painottaminen ilmavirran avulla toi soittoon soljuvuutta ja fraasien koristelu vibratolla, korukuvioilla ja erilaisilla venttiiliefekteillä toi ilmaisuun eloa ja laulavuutta. Kevyt huuliote, hiljainen äänenvoimakkuus ja oikeanlainen mikrofonitekniikka vaikuttivat pehmeän ja mystisen äänenvärin syntyyn. Tärkeä tekijä arabisävyisessä soitossa oli myös mikrointervallisäveliä sisältävillä maqameilla. Maqam-analyysin myötä tutkimuksessa onnistuttiin sitomaan Maaloufin soitto arabialaiseen musiikkiperinteeseen ja löydettiin kulttuurille tyypillisiä ilmiöitä, kuten modulaatioita ja niihin liittyviä tapoja. Tutkimuksessa tutustuttiin Maaloufin käyttämän quartertone-trumpetin mahdollisuuksiin, mutta onnistuttiin myös löytämään keinoja soittaa maqameja tavallisella kolmiventtiilisellä trumpetilla. Avainasemassa olivat venttiilien viritysputket ja vaihtoehtoiset sormitustavat.
Maaloufin soittoa analysoimalla onnistuttiin määrittelemään arabisävytteisen äänenvärin ja soittotavan piirteet. Fraasien oikeanlainen painottaminen ilmavirran avulla toi soittoon soljuvuutta ja fraasien koristelu vibratolla, korukuvioilla ja erilaisilla venttiiliefekteillä toi ilmaisuun eloa ja laulavuutta. Kevyt huuliote, hiljainen äänenvoimakkuus ja oikeanlainen mikrofonitekniikka vaikuttivat pehmeän ja mystisen äänenvärin syntyyn. Tärkeä tekijä arabisävyisessä soitossa oli myös mikrointervallisäveliä sisältävillä maqameilla. Maqam-analyysin myötä tutkimuksessa onnistuttiin sitomaan Maaloufin soitto arabialaiseen musiikkiperinteeseen ja löydettiin kulttuurille tyypillisiä ilmiöitä, kuten modulaatioita ja niihin liittyviä tapoja. Tutkimuksessa tutustuttiin Maaloufin käyttämän quartertone-trumpetin mahdollisuuksiin, mutta onnistuttiin myös löytämään keinoja soittaa maqameja tavallisella kolmiventtiilisellä trumpetilla. Avainasemassa olivat venttiilien viritysputket ja vaihtoehtoiset sormitustavat.