Radiokanavan äänitunnusten tuotanto kuuntelijasegmenttien mukaan
Paasonen, Aleksi (2014)
Paasonen, Aleksi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066073
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli suunnitella, säveltää ja tuottaa radiossa käytettäviä äänielementtejä suomalaiselle kaupalliselle radiokanavalle. Työn tavoitteena oli uudistaa radiokanavan vanhentuneet kanavatunnukset ja samalla kohottaa radiokanavan yleistä ääni-ilmettä. Tarkoitus oli myös selvittää, miten tuotetaan radiokanavan brändiä tukevia kanavatunnuksia vanhemmalle kuuntelijaryhmälle ja missä kohdin tuotantoprosessia voidaan vaikuttaa lopputuotteeseen niin, että se herättää kuuntelijassa haluttuja, brändin mukaisia mielikuvia.
Suurin kuuntelijaryhmä (yli 45-vuotiaat) selvitettiin kansallisen radiotutkimuksen tulosten perusteella. RISC-asenneryhmätutkimuksen tuloksia tutkimalla todettiin kuuntelijakunnan olevan suurimmaksi osaksi asenneryhmältään vakiintuneita. Näiden tietojen pohjalta sävellettiin ja tuotettiin mahdollisimman kuuntelijaläheiset kanavatunnukset. Teknisesti kanavatunnukset tuotettiin Cubase 6 -sekvensserillä kotistudioympäristössä. Äänitysvaiheessa vertailtiin erityyppisten mikrofonien sopivuutta äänitettävään lähteeseen. Työssä tarkasteltiin myös yleisimpien miksaustyökalujen, kuten kompressoreiden ja taajuuskorjaimien periaatteita ja niiden toimivuutta sekä eri soittimien miksauksessa että kokonaisuuden masteroinnissa.
Tuotantoprosessin edettyä todettiin, että mahdollisuuksiltaan tehokkain vaihe mielikuvien luomiseen kanavatunnuksissa on sävellysvaihe. Myöhemmissä äänitys-, miksaus-, tuotanto- ja masterointivaiheissa voitiin vielä vaikuttaa äänituotantojen yleiseen tunnelmaan, mutta vaikutusmahdollisuudet olivat huomattavasti pienemmät. Testauksessa todettiin osan äänituotannoista olevan soinniltaan liian tummia, ja ne miksattiin uudelleen. Sävellystyön todettiin onnistuneen kuuntelijalähtöisesti ja tukevan kanavan brändiä.
Suurin kuuntelijaryhmä (yli 45-vuotiaat) selvitettiin kansallisen radiotutkimuksen tulosten perusteella. RISC-asenneryhmätutkimuksen tuloksia tutkimalla todettiin kuuntelijakunnan olevan suurimmaksi osaksi asenneryhmältään vakiintuneita. Näiden tietojen pohjalta sävellettiin ja tuotettiin mahdollisimman kuuntelijaläheiset kanavatunnukset. Teknisesti kanavatunnukset tuotettiin Cubase 6 -sekvensserillä kotistudioympäristössä. Äänitysvaiheessa vertailtiin erityyppisten mikrofonien sopivuutta äänitettävään lähteeseen. Työssä tarkasteltiin myös yleisimpien miksaustyökalujen, kuten kompressoreiden ja taajuuskorjaimien periaatteita ja niiden toimivuutta sekä eri soittimien miksauksessa että kokonaisuuden masteroinnissa.
Tuotantoprosessin edettyä todettiin, että mahdollisuuksiltaan tehokkain vaihe mielikuvien luomiseen kanavatunnuksissa on sävellysvaihe. Myöhemmissä äänitys-, miksaus-, tuotanto- ja masterointivaiheissa voitiin vielä vaikuttaa äänituotantojen yleiseen tunnelmaan, mutta vaikutusmahdollisuudet olivat huomattavasti pienemmät. Testauksessa todettiin osan äänituotannoista olevan soinniltaan liian tummia, ja ne miksattiin uudelleen. Sävellystyön todettiin onnistuneen kuuntelijalähtöisesti ja tukevan kanavan brändiä.