Oulun Golfkerho ry:n toiminnan kehittäminen palvelumuotoilun keinoin
Voutilainen, Kimmo (2014)
Voutilainen, Kimmo
Oulun ammattikorkeakoulu
2014

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076331
Tiivistelmä
Tämän kehittämistehtävän tarkoituksena oli etsiä ehdotuksia ja malleja Oulun Golfkerho ry:n toiminnan kehittämiseen. Tehtävän lähestymistapana käytettiin palvelumuotoilua, jolla tarkoitetaan palvelujen innovointia, kehittämistä ja suunnittelua muotoilun menetelmin. Palvelumuotoilun avulla pyritään luomaan palveluja, jotka vastaavat sekä käyttäjien tarpeita että palvelun tarjoajan liiketoiminnallisia tavoitteita. Keskeisenä tavoitteena on palvelukokemuksen
käyttäjälähtöinen suunnittelu. Lisäksi opinnäytetyön tuloksena kuvattiin Oulun Golfkerhon Sankivaaran kentän palvelupolku.
Kehittämistehtävä oli tapaustutkimus, jonka tavoitteena oli asiakasymmärryksen kasvattaminen eli tehtävä keskittyi palvelumuotoiluprosessin alkupäähän. Työn aineisto kerättiin haastattelemalla golffareita ja havainnoimalla Sankivaaran golfkeskuksen alueella. Lisäksi järjestettiin golffareille
suunnattu työpaja. Näiden tuloksina saatiin runsaasti kehitysehdotuksia, joista Oulun Golfkerho voi itse valita tulevaisuuden kehittämiskohteensa.
Yleisesti ottaen golffarit ovat varsin tyytyväisiä Oulun Golfkerhon toimintaan. Tuloksista ei noussut esiin mitään suurta yksittäistä kehittämiskohdetta. Pikemminkin golffareiden huomio on kiinnittynyt pienten seikkojen parantamiseen. Selkeimmin esiin nousivat Par3-kentän
parantamistoiveet ja panostaminen yleisten tilojen siisteyteen. Sankivaaran golfkeskus koetaan helposti lähestyttäväksi paikaksi, josta löytyy helposti peliaikaa. Kahta täysmittaista kenttää pidetään suurena etuna ja kilpailuvalttina.
käyttäjälähtöinen suunnittelu. Lisäksi opinnäytetyön tuloksena kuvattiin Oulun Golfkerhon Sankivaaran kentän palvelupolku.
Kehittämistehtävä oli tapaustutkimus, jonka tavoitteena oli asiakasymmärryksen kasvattaminen eli tehtävä keskittyi palvelumuotoiluprosessin alkupäähän. Työn aineisto kerättiin haastattelemalla golffareita ja havainnoimalla Sankivaaran golfkeskuksen alueella. Lisäksi järjestettiin golffareille
suunnattu työpaja. Näiden tuloksina saatiin runsaasti kehitysehdotuksia, joista Oulun Golfkerho voi itse valita tulevaisuuden kehittämiskohteensa.
Yleisesti ottaen golffarit ovat varsin tyytyväisiä Oulun Golfkerhon toimintaan. Tuloksista ei noussut esiin mitään suurta yksittäistä kehittämiskohdetta. Pikemminkin golffareiden huomio on kiinnittynyt pienten seikkojen parantamiseen. Selkeimmin esiin nousivat Par3-kentän
parantamistoiveet ja panostaminen yleisten tilojen siisteyteen. Sankivaaran golfkeskus koetaan helposti lähestyttäväksi paikaksi, josta löytyy helposti peliaikaa. Kahta täysmittaista kenttää pidetään suurena etuna ja kilpailuvalttina.