Markkinatutkimus : RH-Huonekalu KY
Ranki, Jasmin (2014)
Ranki, Jasmin
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086533
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli markkinatutkimus RH-Huonekalu KY:lle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä asiat vaikuttavat huonekalujen hankintapäätökseen, millaisia palveluja kuluttajat haluavat huonekaluliikkeiden tarjoavan ja mitä kautta kuluttajat saavat tietoa liikkeiden tarjonnasta. RH-Huonekalu koki kyseisen tutkimuksen tekemisen tarpeelliseksi, sillä vastaavanlaista tutkimusta ei ole aiemmin tehty.
Tutkimus toteutettiin syksyllä 2013. Kyselyyn vastasi 153 henkilöä. Tavoitteena oli saada vastauksia mahdollisimman monipuolisesti eri-ikäisiltä ja eri elämäntilanteessa olevilta henkilöiltä. Lomakkeita jaettiin tuttaville ja eri alojen työpaikkoihin sekä Pieksämäellä että Varkaudessa. Lomakkeita toimitettiin muun muassa oppilaitoksiin sekä kaupan alan, pelastuslaitoksien sekä sosiaali- ja terveysalan yksiköihin. Osa vastaajista palautti täytetyn lomakkeen sähköisesti. Kyselyn vastausaineiston käsittelyyn käytettiin Webropol-, Microsoft Excel sekä Microsoft Word
-ohjelmia.
Opinnäytetyöraportti sisältää johdannon lisäksi esittelyn toimeksiantajasta, teoriatietoa, tutkimusprosessi-kuvauksen, tutkimustulokset sekä yhteenvedon ja oman työn arvioinnin. Teoriaosuudessa tutustutaan markkinoinnin kilpailukeinoihin ja ostokäyttäytymiseen. Tutkimustulokset ovat esitelty sekä sanoin että kuvioin.
Tutkimustuloksista selvisi, että kuluttajilla on monenlaisia odotuksia ja ajatuksia huonekalujen hankintaan liittyen. He toivovat esimerkiksi asiantuntevaa henkilökuntaa, laajaa tuotevalikoimaa, edullista kotiinkuljetusta ja kokoamis-palvelua, nopeaa toimitusta, hyviä tarjouksia sekä maksutapavaihtoehtoja. Tutkimustulosten avulla toimeksiantaja sai vinkkejä, kuinka liikkeiden toimintaa voisi muuttaa asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden mukaisiksi.
Tutkimus toteutettiin syksyllä 2013. Kyselyyn vastasi 153 henkilöä. Tavoitteena oli saada vastauksia mahdollisimman monipuolisesti eri-ikäisiltä ja eri elämäntilanteessa olevilta henkilöiltä. Lomakkeita jaettiin tuttaville ja eri alojen työpaikkoihin sekä Pieksämäellä että Varkaudessa. Lomakkeita toimitettiin muun muassa oppilaitoksiin sekä kaupan alan, pelastuslaitoksien sekä sosiaali- ja terveysalan yksiköihin. Osa vastaajista palautti täytetyn lomakkeen sähköisesti. Kyselyn vastausaineiston käsittelyyn käytettiin Webropol-, Microsoft Excel sekä Microsoft Word
-ohjelmia.
Opinnäytetyöraportti sisältää johdannon lisäksi esittelyn toimeksiantajasta, teoriatietoa, tutkimusprosessi-kuvauksen, tutkimustulokset sekä yhteenvedon ja oman työn arvioinnin. Teoriaosuudessa tutustutaan markkinoinnin kilpailukeinoihin ja ostokäyttäytymiseen. Tutkimustulokset ovat esitelty sekä sanoin että kuvioin.
Tutkimustuloksista selvisi, että kuluttajilla on monenlaisia odotuksia ja ajatuksia huonekalujen hankintaan liittyen. He toivovat esimerkiksi asiantuntevaa henkilökuntaa, laajaa tuotevalikoimaa, edullista kotiinkuljetusta ja kokoamis-palvelua, nopeaa toimitusta, hyviä tarjouksia sekä maksutapavaihtoehtoja. Tutkimustulosten avulla toimeksiantaja sai vinkkejä, kuinka liikkeiden toimintaa voisi muuttaa asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden mukaisiksi.