3D-pelin kehitystä Unreal Enginellä
Ratilainen, Tomi (2022)
Ratilainen, Tomi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203123406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203123406
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on tarkoitus toteuttaa ja itseoppia Unreal Enginellä roolipelin tekoa. Suurin tavoite on päästä keskittymään pelaajan käyttöliittymän tekemiseen. Työssä kerrotaan hieman tietoperustaa käytettävistä ohjelmista, niiden toiminnoista ja perehdytään samalla tekemisen eri vaiheisiin. Ensimmäiseksi tehdään hahmo Makehuman-ohjelmalla ja tuodaan se Unreal Engineen. Tarkoitus siis luoda oma hahmo sen sijaan, että käyttäisi Unrealin valmista mannekiinia. Ottaa hieman selvää animoinnista ja miten hyvin uusi hahmo synkronoi Unrealin kanssa. Luoda jonkinlainen maailma missä hahmo voi liikkua. Tutustua eri työkaluihin ja tekniikoihin, jotta voidaan toteuttaa pieni kylä missä on taloja, kasvillisuutta ja vettä lähellä. Näihin asioihin tutustuttua voidaan työssä edetä siihen mihin oli pääasiassa tarkoituskin, eli oppia tekemään peliin erilaisia käyttöliittymä palasia. Työssä tehdään pelaajan käyttöliittymä elementtejä, kuten minikartta navigoimiseen ympäristössä, elämäpisteet ja manat, loitsupalkki, mekaniikka taian loitsimiseen ja reppusysteemi johon hahmo voi kerätä omenoita sekä suorittaa tehtävä esimerkin. Opinnäytetyön aihe on siis todella laaja, joka oli tarkoituskin, jotta saataisiin hyvä ja kattava kokonaiskuva tämänhetkisten roolipelien kehityksen eri vaiheista. Sen takia työssä ei lähdetä hirveän yksityiskohtaisesti tutustamaan koodaus maailmaan, eli C++:aan tai 3D-artistien tekemään työhön, vaan yritetään oppia Unrealin omaa visuaalista ohjelmointikieltä ja käytetään hyväksi tarjolla olevia valmiita elementtejä.