Stailauspalvelun kehittäminen ja tuotteistaminen - Case Freyia
Isometsä, Saana (2021)
Lataukset:
Isometsä, Saana
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203133424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203133424
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tehdä kehittämisehdotus uuden palvelun kehittämiseksi ja tuotteistamiseksi Hey Look Oy:lle. Helsingissä sijaitseva Hey Look Oy on tapahtumasuunnittelu- ja stailauspalveluyritys. Yrityksellä on kolme eri brändiä: yrityksille suunnattu Hey Look, häihin keskittynyt Nord & Mae ja laajemmalle asiakaskunnalle kohdennettu Freyia. Tässä työssä keskitytään Freyia-brändiin kuuluvien palveluiden kehittämiseen ja tuotteistamiseen.
Tietopohjaa aiheeseen on kerätty tutustumalla palvelun kehittämisen ja tuotteistamisen teoriaan. Lähestymistapana on tapaustutkimus, joka soveltuu hyvin esimerkiksi tuotteen tai palvelun kehittämistyöhön. Tiedonkeruumenetelminä on käytetty haastattelua, netnografiaa, benchmarkingia ja ideointityöpajaa.
Opinnäytetyön tuloksena tuotetaan joukko kehittämisehdotuksia, jotka pohjautuvat teoriaan ja eri tutkimusmenetelmistä saatujen tietojen analysoinnin tuloksiin. Tärkeää tietoa yrityksestä, sen toiminnasta ja tulevaisuuden toiveista saatiin haastattelemalla Hey Look Oy:n omistajia. Netnografiamenetelmällä saatu tulos ei vastannut aivan odotettua, sillä tutkittava yhteisö oli melko omatoimista eikä siksi ehkä potentiaalisinta palveluiden ostajakuntaa. Benchmarkingiin haettiin suomalaisten yritysten lisäksi myös kansainvälisiä yrityksiä, jotta tuloksista saataisiin kattavampia. Vertailussa seurattiin ominaisuuksia ja toimintoja eri aihepiirein, jolloin yksi huomionarvoisista tuloksista oli, että monet yritykset ovat paketoineet palveluitaan ja kuvailevat niiden sisältöä nettisivuillaan. Ideariihessä tehtiin yhteistyötä Hey Look Oy:n omistajien kanssa, jolloin tarkennettiin ja ideoitiin tulevan palvelun kokonaisuutta esimerkiksi luomalla käyttäjäkategorioita erilaisiin tapahtumiin. Opinnäytetyön tuloksena syntyi kehittämisehdotuslista Freyia-brändin uudelle palvelulle.
Kehittämisehdotuksissa todettiin muun muassa, että yrityksen osaamisen ja asiantuntijuuden välittäminen asiakkaalle selkeästi ja havainnollisesti on tärkeää. Myös oikean tasapainon löytäminen räätälöinnin ja asiakaskohtaisen vakioinnin välille on mietittävä, jotta palvelusta saadaan taloudellisesti kannattava. Palvelun tuotteistuksessa tulee huomioida sekä yrityksen sisäiset että asiakkaalle näkyvät palvelutoiminnot.
Tietopohjaa aiheeseen on kerätty tutustumalla palvelun kehittämisen ja tuotteistamisen teoriaan. Lähestymistapana on tapaustutkimus, joka soveltuu hyvin esimerkiksi tuotteen tai palvelun kehittämistyöhön. Tiedonkeruumenetelminä on käytetty haastattelua, netnografiaa, benchmarkingia ja ideointityöpajaa.
Opinnäytetyön tuloksena tuotetaan joukko kehittämisehdotuksia, jotka pohjautuvat teoriaan ja eri tutkimusmenetelmistä saatujen tietojen analysoinnin tuloksiin. Tärkeää tietoa yrityksestä, sen toiminnasta ja tulevaisuuden toiveista saatiin haastattelemalla Hey Look Oy:n omistajia. Netnografiamenetelmällä saatu tulos ei vastannut aivan odotettua, sillä tutkittava yhteisö oli melko omatoimista eikä siksi ehkä potentiaalisinta palveluiden ostajakuntaa. Benchmarkingiin haettiin suomalaisten yritysten lisäksi myös kansainvälisiä yrityksiä, jotta tuloksista saataisiin kattavampia. Vertailussa seurattiin ominaisuuksia ja toimintoja eri aihepiirein, jolloin yksi huomionarvoisista tuloksista oli, että monet yritykset ovat paketoineet palveluitaan ja kuvailevat niiden sisältöä nettisivuillaan. Ideariihessä tehtiin yhteistyötä Hey Look Oy:n omistajien kanssa, jolloin tarkennettiin ja ideoitiin tulevan palvelun kokonaisuutta esimerkiksi luomalla käyttäjäkategorioita erilaisiin tapahtumiin. Opinnäytetyön tuloksena syntyi kehittämisehdotuslista Freyia-brändin uudelle palvelulle.
Kehittämisehdotuksissa todettiin muun muassa, että yrityksen osaamisen ja asiantuntijuuden välittäminen asiakkaalle selkeästi ja havainnollisesti on tärkeää. Myös oikean tasapainon löytäminen räätälöinnin ja asiakaskohtaisen vakioinnin välille on mietittävä, jotta palvelusta saadaan taloudellisesti kannattava. Palvelun tuotteistuksessa tulee huomioida sekä yrityksen sisäiset että asiakkaalle näkyvät palvelutoiminnot.