Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Sisällöntuotannon menetelmiä 3D-peliympäristöön

Siltakorpi, Niko (2014)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Sisallontuotannon menetelmia 3D-peliymparistoon.pdf (3.142Mt)
Lataukset: 


Siltakorpi, Niko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086498
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli kehittää sisällöntuotannon menetelmiä ja prosesseja 3D-peliympäristöön. Menetelmien ja prosessien kehittämisessä keskityttiin ensisijaisesti 3D-peliympäristössä toimivien 3D-mallien ja 360°-panoraamakuvien tuotantomenetelmiin.

Työn tavoitteena oli tutkia erilaisia tuotantomenetelmiä, jotka voisivat tehostaa ja nopeuttaa 3D-mallien tuotantoa. 360°-panoraamakuvien tuotannossa tärkein tavoite oli kehittää toimiva tuotantoprosessi, jolla 360°-panoraamakuvia pystyisi tuottamaan käytettäväksi 3D-peliympäristössä.

3D-mallien tuotannon tehostamiseen ja nopeuttamiseen etsittiin erilaisia ratkaisuja ohjelmista, jotka pystyvät tuottamaan 3D-malleja valokuvien avulla ja 3D-skannaamalla. Pyrkimyksenä oli löytää edullinen ratkaisu, jonka avulla pystyttäisiin tuottamaan laadukas 3D-malli mahdollisimman nopeasti. 360°-panoraamakuvien tuotantoprosessin kehitykseen kuului oikean valokuvaustekniikan löytäminen, 360°-panoraamakuvan tuottaminen valokuvista ja toimivan käyttötavan löytäminen 3D-peliympäristössä.

Tutkimuksista ja kokeiluista huolimatta 3D-peliympäristöön tarkoitettujen 3D-mallien tuotantomenetelmään ei löydetty täysin tavoiteltua ratkaisua. 3D-mallinnusohjelmistoilla työskentely todettiin tehokkaimmaksi ja laadukkaimmaksi tavaksi tuottaa 3D-malleja 3D-peliympäristöön. 360°-panoraamakuvien tuotantoon kehitetty tuotantoprosessi täytti tavoit-teet ja vaatimukset, kun oikeat tuotantotavat, laitteet ja ohjelmat löytyivät.

3D-mallien tuotannon tehostamiseen ja nopeuttamiseen voitaisiin löytää ratkaisuja ammattikäyttöön tarkoitetuista ohjelmistoista ja kehittyneimmistä laitteista, jotka pystyisivät vähentämään käyttäjän roolia 3D-mallinnuksessa. 360°-panoraamakuvien tuottamiseen on kehitetty useita toimivia ja helppokäyttöisiä ratkaisuja, mutta tulevaisuudessa kehitetään varmasti vielä edullisempia, helpompia ja laadukkaampia ratkaisuja.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste