Myyjän motivaatioon vaikuttavat tekijät
Mero, Anu; Kebede, Victoria (2022)
Mero, Anu
Kebede, Victoria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203123405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203123405
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää, minkälaiset asiat vaikuttavat myyjän motivaatioon työelämässä. Toimeksiantajana toimi OP Helsinki. Tutkimus koostui määrällisestä sekä laadullisesta osiosta, jotka kohdistuivat OP Helsingin yksittäiselle asiakaspalvelutiimille. Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää, minkälaiset tekijät vaikuttavat myyjän motivaatioon. Lisäksi tutkittiin työyhteisön ja erilaisten palkitsemisjärjestelmien vaikutusta myyjän motivaatioon. Tarkoituksena on hyödyntää tutkimuksesta saatuja tuloksia OP Helsingin työntekijöiden motivaatioon vaikuttavien tekijöiden parantamiseksi.
Tutkimuksen tavoitteena on vastata seuraaviin kysymyksiin: Minkälaiset tekijät vaikuttavat myyntityöstä motivoitumiseen? Millä tavalla työyhteisö vaikuttaa työstä motivoitumiseen? Minkälaiset palkitsemistavat koetaan parhaiten motivoiviksi?
Keskeisimpiä käsitteitä opinnäytetyössämme ovat sisäinen motivaatio, ulkoinen motivaatio, työyhteisö sekä palkitsemisjärjestelmät.
Tutkimus toteutettiin OP Helsingin kohderyhmälle avoimena kyselynä OP Helsingin omassa Teams- kanavassa sisältäen 13 kysymystä, joihin vastataan 1–5 asteikolla. Tutkimuskysely sisälsi tämän lisäksi yhden avoimen kysymyksen, joka osaltaan laajensi tuloksia ja antoi syvällistä tietoa tutkimuskohteena olevasta asiasta. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2021.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin syyslukukauden 2021 sekä kevätlukukauden 2022 aikana.
Tässä opinnäytetyössä esitetyt tutkimustulokset, tulosten pohdinta sekä johtopäätökset ja kehittämis- ja jatkotutkimusehdotukset ovat salaisia. Salainen osio on tarkoitettu luottamuksellisesti toimeksiantajayrityksen sisäiseen käyttöön.
Tutkimuksen tavoitteena on vastata seuraaviin kysymyksiin: Minkälaiset tekijät vaikuttavat myyntityöstä motivoitumiseen? Millä tavalla työyhteisö vaikuttaa työstä motivoitumiseen? Minkälaiset palkitsemistavat koetaan parhaiten motivoiviksi?
Keskeisimpiä käsitteitä opinnäytetyössämme ovat sisäinen motivaatio, ulkoinen motivaatio, työyhteisö sekä palkitsemisjärjestelmät.
Tutkimus toteutettiin OP Helsingin kohderyhmälle avoimena kyselynä OP Helsingin omassa Teams- kanavassa sisältäen 13 kysymystä, joihin vastataan 1–5 asteikolla. Tutkimuskysely sisälsi tämän lisäksi yhden avoimen kysymyksen, joka osaltaan laajensi tuloksia ja antoi syvällistä tietoa tutkimuskohteena olevasta asiasta. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2021.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin syyslukukauden 2021 sekä kevätlukukauden 2022 aikana.
Tässä opinnäytetyössä esitetyt tutkimustulokset, tulosten pohdinta sekä johtopäätökset ja kehittämis- ja jatkotutkimusehdotukset ovat salaisia. Salainen osio on tarkoitettu luottamuksellisesti toimeksiantajayrityksen sisäiseen käyttöön.