Combi-tuulettimen tutkimus- ja kehitystyö
Jalonen, Tommi (2014)
Jalonen, Tommi
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086684
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty ABB Oy:n Motors and Generatorssin tuotekehitysosastolle. Työn tavoitteena oli kehittää aiemmin suunniteltuja pyörimissuunnaltaan vastapäivään pyöriviä taaksepäinkaartuvasiipisiä keskipakopuhaltimia melutasoiltaan matalammiksi ja ilmavirtaukseltaan tehokkaimmiksi. Nämä uudet tuulettimet tulisivat korvaamaan nykyisin käytössä olevat radiaalituulettimet. Tuulettimien melutaso täytyisi saada enintään 80 dB(A)suuruiseksi. Ensisijaiset käyttökohteet tuulettimilla olisivat open deck -moottorit, joita käytetään laivojen avoimilla kansilla. Työn pääpainona oli tuulettimien mallinnus 4-napaisille 280- ja 315-moottorikokoluokille, koska nämä ovat yleisimpiä moottorikokoluokkia ja näitä ajetaan myös laajalla nopeusalueella. Myös asiakkaan tarve näille kokoluokille oli ajankohtainen. 280-kokoluokan moottoria ajetaan jopa 3600 rpm, josta johtuen melutaso on korkea. Tuuletin mallinnettiin kokoluokalle 280 ja lähetettiin tämän jälkeen virtaussimulointiin geometriamuokkauksia ja laskentoja varten. Virtaussimuloinnista saatujen tulosten perusteella päädyttiin valmistamaan vain yksi tuuletinkoko, joka kävisi molemmille moottorin kokoluokille. Tuuletin valmistettiin yhdestä alumiinivalusta.Prototyyppituuletinta ei 315-kokoluokan moottorille ehditty testata, joten testaus tapahtui kokoluokalle 280. Testaustuloksissa havaittiin ilmanohjainlevyn resonointia ja, että kokoluokalle 280 siipihalkaisijan 334 mm prototyyppituuletin oli turhan tehokas. 280-kokoluokalle prototuulettimen siipihalkaisija pienennettiin koneistamalla halkaisijaan 313 mm, jolloin tavoite saavutettiin.