Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Combi-tuulettimen tutkimus- ja kehitystyö

Jalonen, Tommi (2014)

 
Avaa tiedosto
Jalonen_Tommi.pdf (583.5Kt)
Lataukset: 


Jalonen, Tommi
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086684
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty ABB Oy:n Motors and Generatorssin tuotekehitysosastolle. Työn tavoitteena oli kehittää aiemmin suunniteltuja pyörimissuunnaltaan vastapäivään pyöriviä taaksepäinkaartuvasiipisiä keskipakopuhaltimia melutasoiltaan matalammiksi ja ilmavirtaukseltaan tehokkaimmiksi. Nämä uudet tuulettimet tulisivat korvaamaan nykyisin käytössä olevat radiaalituulettimet. Tuulettimien melutaso täytyisi saada enintään 80 dB(A)suuruiseksi. Ensisijaiset käyttökohteet tuulettimilla olisivat open deck -moottorit, joita käytetään laivojen avoimilla kansilla. Työn pääpainona oli tuulettimien mallinnus 4-napaisille 280- ja 315-moottorikokoluokille, koska nämä ovat yleisimpiä moottorikokoluokkia ja näitä ajetaan myös laajalla nopeusalueella. Myös asiakkaan tarve näille kokoluokille oli ajankohtainen. 280-kokoluokan moottoria ajetaan jopa 3600 rpm, josta johtuen melutaso on korkea. Tuuletin mallinnettiin kokoluokalle 280 ja lähetettiin tämän jälkeen virtaussimulointiin geometriamuokkauksia ja laskentoja varten. Virtaussimuloinnista saatujen tulosten perusteella päädyttiin valmistamaan vain yksi tuuletinkoko, joka kävisi molemmille moottorin kokoluokille. Tuuletin valmistettiin yhdestä alumiinivalusta.Prototyyppituuletinta ei 315-kokoluokan moottorille ehditty testata, joten testaus tapahtui kokoluokalle 280. Testaustuloksissa havaittiin ilmanohjainlevyn resonointia ja, että kokoluokalle 280 siipihalkaisijan 334 mm prototyyppituuletin oli turhan tehokas. 280-kokoluokalle prototuulettimen siipihalkaisija pienennettiin koneistamalla halkaisijaan 313 mm, jolloin tavoite saavutettiin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste