Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Kotisivupalveluiden fuusio
Kaija, Kim (2014)
Kaija, Kim
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076349
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli selvittää kuinka, kotisivuja tarjoavan itsepalvelun sulkeminen ja sillä ylläpidettävien sivustojen siirtäminen toiselle, samalla periaatteella toimivalle julkaisujärjestelmälle, tehtiin. Työssä selvisi, että tehokkain tapa siirtää sivusto uudelle julkaisujärjestelmälle oli aktiivisen asiakaskontaktoinnin lisäksi ulkoasun mahdollisimman tarkka kopiointi sekä julkaisujärjestelmien erojen selittäminen asiakkaalle. Myös käytettävyyden pitäminen mahdollisimman yksinkertaisena oli erittäin tärkeää, jotta vapaaehtoisesti siirtyvien asiakkaiden määrä pysyi mahdollisimman suurena.
Työn tilaaja oli Suomen suurin itsepalvelukotisivuja tarjoava yritys, jonka julkaisujärjestelmän lakkautettavan palvelun sivustot siirrettiin. Suomessa ei ole aikaisemmin toteutettu samanlaista siirtoprojektia, joten myös sivustojen siirtäjän näkökulmasta ei ole koskaan ennen toteutettu samanlaista selvitystä. Tämän selvityksen pohjalta pyritään luomaan tulevaisuudessa käytettävä malli, jotta samanlaisten projektien suunnittelussa osataan kiinnittää huomiota suurimpiin ongelmakohtiin kuten sivuston siirtoon kuluva aika, asiakkaiden mukautuvuus uuteen palveluun ja palveluiden erot käytettävyyden ja ulkoasun osalta. Ongelmakohdat auttavat samanlaisten projektien aikamääritysten tekemiseen, ja mikä tärkeintä, määrittämään, onko siirtoprojektiin ryhtyminen kannattavampaa kuin vanhan julkaisujärjestelmän ylläpitäminen.
Kotisivuja tarjoavan itsepalvelun ymmärtämiseksi tehtiin myös vertailua niiden ja avoimeen lähdekoodiin perustuvien julkaisujärjestelmien välillä. Vertailussa selvisi, että itsepalveluille tulee kotisivujen osalta olemaan aina kysyntää, sillä kotisivujen merkitys on kasvanut huomattavasti varsinkin pk-yritysten markkinoilla. Itsepalvelut ovat nopea ja helppo ratkaisu hyvinkin kiireisille pk-yrityksille. Vertailussa kiinnitettiin huomiota asiakkaan mahdollisuuksiin muokata julkaisujärjestelmillä tehtyjä sivuja ja siihen, kuinka paljon loppukäyttäjän tekniset taidot vaikuttivat sivustojen käytettävyyteen. Huomiot tukivat oletettua päätelmää, että itsepalvelulla tuotetut sivut tulivat loppujen lopuksi asiakkaalle kaikista kalleimmaksi vaihtoehdoksi, riippuen tietysti sivujen koosta ja siitä, kuinka kauan sivustoa aiottiin ylläpitää.
Työn tilaaja oli Suomen suurin itsepalvelukotisivuja tarjoava yritys, jonka julkaisujärjestelmän lakkautettavan palvelun sivustot siirrettiin. Suomessa ei ole aikaisemmin toteutettu samanlaista siirtoprojektia, joten myös sivustojen siirtäjän näkökulmasta ei ole koskaan ennen toteutettu samanlaista selvitystä. Tämän selvityksen pohjalta pyritään luomaan tulevaisuudessa käytettävä malli, jotta samanlaisten projektien suunnittelussa osataan kiinnittää huomiota suurimpiin ongelmakohtiin kuten sivuston siirtoon kuluva aika, asiakkaiden mukautuvuus uuteen palveluun ja palveluiden erot käytettävyyden ja ulkoasun osalta. Ongelmakohdat auttavat samanlaisten projektien aikamääritysten tekemiseen, ja mikä tärkeintä, määrittämään, onko siirtoprojektiin ryhtyminen kannattavampaa kuin vanhan julkaisujärjestelmän ylläpitäminen.
Kotisivuja tarjoavan itsepalvelun ymmärtämiseksi tehtiin myös vertailua niiden ja avoimeen lähdekoodiin perustuvien julkaisujärjestelmien välillä. Vertailussa selvisi, että itsepalveluille tulee kotisivujen osalta olemaan aina kysyntää, sillä kotisivujen merkitys on kasvanut huomattavasti varsinkin pk-yritysten markkinoilla. Itsepalvelut ovat nopea ja helppo ratkaisu hyvinkin kiireisille pk-yrityksille. Vertailussa kiinnitettiin huomiota asiakkaan mahdollisuuksiin muokata julkaisujärjestelmillä tehtyjä sivuja ja siihen, kuinka paljon loppukäyttäjän tekniset taidot vaikuttivat sivustojen käytettävyyteen. Huomiot tukivat oletettua päätelmää, että itsepalvelulla tuotetut sivut tulivat loppujen lopuksi asiakkaalle kaikista kalleimmaksi vaihtoehdoksi, riippuen tietysti sivujen koosta ja siitä, kuinka kauan sivustoa aiottiin ylläpitää.