Muistisairaiden hoitotyön osaaminen
Gusarova, Anna (2014)
Gusarova, Anna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096863
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kirjallisuuskatsauksen avulla kuvata hoitotyön osaamista muistisairaiden hoidossa. Tavoitteena oli koota tutkittua tietoa hoitajien osaamisesta muis-tisairaiden hoidossa, kiinnittää huomiota mahdollisiin kehittämistarpeisiin ja edistää yhte-näisten osaamistavoitteiden määrittämistä muistisairaiden hoidossa. Opinnäytetyö toteutettiin osana Kliinisen osaamisen vahvistaminen hoitotyössä -projektia. Projektin tavoitteena oli vahvistaa sairaanhoitajaopiskelijoiden ja sairaanhoitajien näyttöön perustuvaa kliinistä osaamista, tuottaa uutta tietoa ja osaamista työelämään sekä kehittää asiakaslähtöisiä ja turvallisuutta edistäviä toimintakäytänteitä ja -malleja työelämään. Kir-jallisuuskatsauksen aineisto kerättiin tieteellisistä artikkeleista (n = 13). Aineistoa analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen. Analyysin perusteella muodostui 13 hoitotyön kompetenssia muistisairaiden hoidossa, jotka olivat: 1) Tieto muistisairauksista ja muistisairaan ihmisen erikoistarpeiden ymmärtäminen, 2) Viestintä- ja vuorovaikutus muistisairaan kanssa, 3) Käytösoireiden ymmärtäminen ja hallinta, 4) Yhteistyö omaisten kanssa, 5) Kuntouttavan hoidon osaaminen, 6) De-mentiaystävällisen ympäristön edistäminen, 7) Eettisen ja asiakaslähtöisen hoidon osaa-minen, 8) Kliininen osaaminen, 9) Palliatiivisen hoidon osaaminen, 10) Itsensä kehittämisen osaaminen, 11) Kehittämis- ja vaikuttamisosaaminen, 12) Ohjaus- ja opetusosaaminen ja 13) Terveyden edistämisen osaaminen. Useammassa tutkimuksessa tuli ilmi, että hoitajien osaamista muistisairaiden hoidossa pitää parantaa. Hoitajilla oli taipumus käyttää todellisuuslähtöistä lähestymistapaa muistisairaiden hoidossa. Koulutus, työkokemus, työhön tyytyväisyys ja asiakaslähtöinen lähestymistapa korreloivat positiivisesti osaamisen kanssa. Työn tuloksia voidaan hyödyntää työelämässä dementiakotien henkilökunnan perehdytyk-sessä, kehityskeskusteluissa sekä koulutustarpeiden kartoituksessa. Tässä työssä luotu kompetenssien viitekehys muistisairaiden hoidossa voi toimia pohjana koulutuksen suunnittelulle.