Responsiivisen web-suunnittelun hyödyntäminen verkkokaupassa
Häkkinen, Tuukka (2014)
Häkkinen, Tuukka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086705
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään responsiivista web-suunnittelua ja sen hyödyntämistä verkkokaupassa. Työn tavoitteena on perehdyttää lukija ilmiöön ja sen yleistymiseen vaikuttaneisiin tekijöihin sekä arvioida suunnittelufilosofian hyödyllisyyttä ja haasteita verkkokauppa-alalla.
Responsiivinen web-suunnittelu on tuore verkkosuunnittelun suuntaus, jossa verkkosivu suunnitellaan ja toteutetaan siten, että sivun sisältö mukautuu käytettävän selaimen ja päätelaitteen ominaisuuksien mukaan. Mobiililaitemarkkinoiden murroksen myötä verkkosivujen mobiiliselaaminen on lisääntynyt räjähdysmäisesti viime vuosina, ja responsiivinen web-suunnittelu on osoittautunut käyttökelpoiseksi tavaksi huomioida mobiililaitteilla verkkosivuja selaavat kävijät.
Tutkielma on luonteeltaan laadullinen ja sen pääasiallista aineistoa ovat verkkojulkaisut, blogit sekä aiheesta julkaistu kirjallisuus. Työssä hyödynnetään myös vahvasti kirjoittajan omakohtaista kokemusta. Pyrkimyksenä on, että alan toimijat, esimerkiksi verkkokauppiaat, voisivat hyödyntää opinnäytetyötä päätöksenteossaan sekä arvioida responsiivisen lähestymistavan hyödyllisyyttä ja käyttökelpoisuutta omassa toimintaympäristössään.
Opinnäytetyön pohjustavissa osuuksissa käydään läpi responsiivista web-suunnittelua, ilmiön syntyä ja sen suosioon vaikuttaneita tekijöitä, verkkosuunnittelun historiaa, mobiililaitemarkkinoiden murrosta sekä verkkokauppa-alaa yleisellä tasolla. Taustoituksen jälkeen työ keskittyy käsittelemään responsiivisen suunnittelun verkkokaupalle tarjoamia hyötyjä ja esittelemään aiheesta julkaistua case-tutkimustietoa.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta responsiivisen web-suunnittelun olevan hyödyllinen lähestymistapa verkkokauppojen mobiilikävijöiden huomioimiseksi. Menetelmä tuo mukanaan useita erilaisia etuja, jotka tehostavat kaupan toimintaa ja kasvattavat myyntiä. Responsiivisen web-suunnittelun esittelemisen ohella tutkielma on myös tavoitteen mukaisesti kattava katsaus verkkosuunnittelun historiaan, mobiilialan kehitykseen ja verkkokauppaan ja on siten hyödyllistä luettavaa kenelle tahansa alan toimijalle.
Responsiivinen web-suunnittelu on tuore verkkosuunnittelun suuntaus, jossa verkkosivu suunnitellaan ja toteutetaan siten, että sivun sisältö mukautuu käytettävän selaimen ja päätelaitteen ominaisuuksien mukaan. Mobiililaitemarkkinoiden murroksen myötä verkkosivujen mobiiliselaaminen on lisääntynyt räjähdysmäisesti viime vuosina, ja responsiivinen web-suunnittelu on osoittautunut käyttökelpoiseksi tavaksi huomioida mobiililaitteilla verkkosivuja selaavat kävijät.
Tutkielma on luonteeltaan laadullinen ja sen pääasiallista aineistoa ovat verkkojulkaisut, blogit sekä aiheesta julkaistu kirjallisuus. Työssä hyödynnetään myös vahvasti kirjoittajan omakohtaista kokemusta. Pyrkimyksenä on, että alan toimijat, esimerkiksi verkkokauppiaat, voisivat hyödyntää opinnäytetyötä päätöksenteossaan sekä arvioida responsiivisen lähestymistavan hyödyllisyyttä ja käyttökelpoisuutta omassa toimintaympäristössään.
Opinnäytetyön pohjustavissa osuuksissa käydään läpi responsiivista web-suunnittelua, ilmiön syntyä ja sen suosioon vaikuttaneita tekijöitä, verkkosuunnittelun historiaa, mobiililaitemarkkinoiden murrosta sekä verkkokauppa-alaa yleisellä tasolla. Taustoituksen jälkeen työ keskittyy käsittelemään responsiivisen suunnittelun verkkokaupalle tarjoamia hyötyjä ja esittelemään aiheesta julkaistua case-tutkimustietoa.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta responsiivisen web-suunnittelun olevan hyödyllinen lähestymistapa verkkokauppojen mobiilikävijöiden huomioimiseksi. Menetelmä tuo mukanaan useita erilaisia etuja, jotka tehostavat kaupan toimintaa ja kasvattavat myyntiä. Responsiivisen web-suunnittelun esittelemisen ohella tutkielma on myös tavoitteen mukaisesti kattava katsaus verkkosuunnittelun historiaan, mobiilialan kehitykseen ja verkkokauppaan ja on siten hyödyllistä luettavaa kenelle tahansa alan toimijalle.