Henkilöbrändäys : Nostetta uralle ja yritykselle
Sivula, Tuija (2014)
Sivula, Tuija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096806
Tiivistelmä
Työn aiheena on henkilöbrändäys, jota tarkasteltiin sekä yksilön että yrityksen näkökulmista. Tavoitteena oli selvittää miten yksilö voisi brändäyksen avulla tuoda yritykseen, positiivista mainetta ja toisaalta osaltaan edistää työpaikkansa positiivista henkeä. Toisena näkökulmana selvitettiin, miten yritys voi tukea työntekijöitään tässä.
Teoriassa käsiteltiin henkilöbrändäystä ihmisen vahvuuksien näkökulmista ja sitä, mitä brändäys käytännön tasolla on. Henkilöbändäys tuo onnistuessaan kustakin henkilöstä parhaat puolet ja vahvuudet esille. Tämä kasvattaa itsevarmuutta. Ammattitaitoiset työntekijät ovat usein näkyvä positiivinen mainos yritykselle, jossa he palvelevat. Näin brändäys voi vaikuttaa suoraan myös yrityksen kannattavuuteen.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimusaineisto muodostui vastaajien ohjeistuksen avulla itsenäisesti kirjoittamista uratarinoista.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että tutkitut henkilöt ovat tehneet henkilöbrändäystä, vaikka he eivät kutsuneet sitä sillä nimellä. Henkilöbrändäys näkyi erityisesti aktiivisuutena kiinnostavia asioita kohtaan, sekä kouluttautumisvalinnoissa, jotka ovat auttaneet pääsemään kiinnostavaan tehtävään.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että brändäys motivoi ja hyödyttää sekä yritystä että yksilöä itseään. Brändäyksellä voi saada varmuutta omaan osaamiseensa ja se vaikuttaa suoraan työmotivaatioon ja näin myös työnlaatuun ja tästä on hyötyä yrityksen menestykselle.
Teoriassa käsiteltiin henkilöbrändäystä ihmisen vahvuuksien näkökulmista ja sitä, mitä brändäys käytännön tasolla on. Henkilöbändäys tuo onnistuessaan kustakin henkilöstä parhaat puolet ja vahvuudet esille. Tämä kasvattaa itsevarmuutta. Ammattitaitoiset työntekijät ovat usein näkyvä positiivinen mainos yritykselle, jossa he palvelevat. Näin brändäys voi vaikuttaa suoraan myös yrityksen kannattavuuteen.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimusaineisto muodostui vastaajien ohjeistuksen avulla itsenäisesti kirjoittamista uratarinoista.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että tutkitut henkilöt ovat tehneet henkilöbrändäystä, vaikka he eivät kutsuneet sitä sillä nimellä. Henkilöbrändäys näkyi erityisesti aktiivisuutena kiinnostavia asioita kohtaan, sekä kouluttautumisvalinnoissa, jotka ovat auttaneet pääsemään kiinnostavaan tehtävään.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että brändäys motivoi ja hyödyttää sekä yritystä että yksilöä itseään. Brändäyksellä voi saada varmuutta omaan osaamiseensa ja se vaikuttaa suoraan työmotivaatioon ja näin myös työnlaatuun ja tästä on hyötyä yrityksen menestykselle.