Ryhmätyöskentelyn kehittäminen
Karhu, Jukka (2014)
Karhu, Jukka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096871
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin VV-Auto Group Oy:lle. Työn tavoitteena oli kehittää ryhmän työskentelyä. Toimintatutkimuksen taustalla oli myös tietoisuus siitä, että ryhmän työskentelyä kehittämällä voisimme saada paremman ja joustavamman toimintamallin, joka sopii erityisesti tutkittavalle työryhmälle. Pääteemoiksi valikoitui suunnitelmallisuuden parantaminen, tiedon jakaminen ja ryhmädynamiikan kehittäminen.
Toimintatutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui etenkin sosiaalipsykologiaan ja tiimi- ja ryhmätyöskentelyn kehittämiseen liittyvistä teorioista. Lisäksi tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin ryhmän dynamiikkaa sekä ryhmäteorioita. Ryhmälle tehtiin kysely, jonka tarkoitus oli mitata ryhmädynamiikkaa ja valittujen pääteemojen kehittymistä. Kyselyn tuloksia verrattiin havaintojaksolla tehtyihin havaintoihin.
Toimintatutkimuksen tuloksena laadittiin ryhmän työskentelyä kehittävä toimintamalli. Tutkittavalle ryhmälle tehdyn kyselyn tuloksista pystyttiin mittaamaan tapahtunut kehitys. Tulosten mukaan ryhmän suunnitelmallisuutta, tiedonkulkua ja dynamiikkaa pystyttiin kehittämään implementoiduilla toimenpiteillä. Toimintatutkimuksesta voitiin havaita lisäksi, että pienillä kehitystoimilla ja ryhmän tietoisuudella kehittymismahdollisuuksistaan, ryhmä kykeni oppimaan ja kehittymään.
Ryhmän oppiminen ja ryhmädynamiikka ovat avaintekijöitä ryhmässä työskentelemisessä ja ryhmän oppimisessa. Sen lisäksi ryhmän jäsenten sitoutuminen ja avoimuus tuottavat lisäarvoa koko ryhmälle. Organisaatio voi toteuttaa toiminta-ajatustaan menestyksellä, säilyä ja kasvaa vain jos se pystyy vastaamaan toimintaympäristön vaatimuksiin ja toimintaympäristön tarjoamiin mahdollisuuksiin. Näin ollen tutkitun ryhmän ryhmätyöskentelyn jatkuva kehittäminen ovat eräs keino varmistaa kilpailukykymme jatkossakin.
Toimintatutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui etenkin sosiaalipsykologiaan ja tiimi- ja ryhmätyöskentelyn kehittämiseen liittyvistä teorioista. Lisäksi tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin ryhmän dynamiikkaa sekä ryhmäteorioita. Ryhmälle tehtiin kysely, jonka tarkoitus oli mitata ryhmädynamiikkaa ja valittujen pääteemojen kehittymistä. Kyselyn tuloksia verrattiin havaintojaksolla tehtyihin havaintoihin.
Toimintatutkimuksen tuloksena laadittiin ryhmän työskentelyä kehittävä toimintamalli. Tutkittavalle ryhmälle tehdyn kyselyn tuloksista pystyttiin mittaamaan tapahtunut kehitys. Tulosten mukaan ryhmän suunnitelmallisuutta, tiedonkulkua ja dynamiikkaa pystyttiin kehittämään implementoiduilla toimenpiteillä. Toimintatutkimuksesta voitiin havaita lisäksi, että pienillä kehitystoimilla ja ryhmän tietoisuudella kehittymismahdollisuuksistaan, ryhmä kykeni oppimaan ja kehittymään.
Ryhmän oppiminen ja ryhmädynamiikka ovat avaintekijöitä ryhmässä työskentelemisessä ja ryhmän oppimisessa. Sen lisäksi ryhmän jäsenten sitoutuminen ja avoimuus tuottavat lisäarvoa koko ryhmälle. Organisaatio voi toteuttaa toiminta-ajatustaan menestyksellä, säilyä ja kasvaa vain jos se pystyy vastaamaan toimintaympäristön vaatimuksiin ja toimintaympäristön tarjoamiin mahdollisuuksiin. Näin ollen tutkitun ryhmän ryhmätyöskentelyn jatkuva kehittäminen ovat eräs keino varmistaa kilpailukykymme jatkossakin.