Psykologisten perustarpeiden huomioiminen asiantuntijaorganisaatiossa
Kaaresvirta, Mari (2022)
Kaaresvirta, Mari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203143485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203143485
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Kainuun Osuuspankki. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää psykologisten perustarpeiden täyttymiseen tai vaille jäämiseen vaikuttavia tekijöitä sekä sitä, miten psykologiset perustarpeet voisi paremmin huomioida esihenkilötyössä. Teemahaastattelujen perusteella opinnäytetyö pyrkii selvittämään työntekijöiden motivaatioon ja sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä. Tarkoituksena on löytää selittäviä kokemuksia aiemmista tutkimuksista saaduille kvantitatiivisille tuloksille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu itseohjautuvuusteoriaan, jonka yhtä alateoriaa psykologiset perustarpeet edustaa. Psykologisten perustarpeiden, yhteenkuuluvuuden, kyvykkyyden, vapaaehtoisuuden sekä hyväntekemisen tyydyttyminen ovat tärkeitä työntekijän hyvinvoinnille, ja ne ovat vahvasti yhteydessä sisäiseen motivaatioon.
Itseohjautuvuusteorian mukaan psykologisten perustarpeiden tyydyttyminen on keskeistä yksilön sisäiselle motivaatiolle ja motivaation sisäistämiselle. Motivoituminen ei tapahdu automaattisesti, vaan riippuu siitä, missä määrin perustarpeiden tyydyttymistä tuetaan. Meneillään oleva murros niin työelämässä kuin muuttuvassa kilpailuympäristössäkin haastaa yrityksiä panostamaan työntekijöiden hyvinvointiin. Sitouttaakseen parhaita osaajia, yritysten on välttämätöntä kiinnittää huomioita näihin asioihin.
Työn teoriaosuudessa tarkasteltiin lisäksi muita työmotivaatioteorioita, sisäisen motivaation merkitystä yksilön ja organisaation hyvinvoinnille, eroja yksilöiden motivoitumisessa sekä kokemusta työn merkityksellisyydestä.
Haastattelut toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja niissä haastateltiin 20 Kainuun Osuuspankin työntekijää eri tiimeistä ja eri organisaatiotasoilta. Haastatteluissa kuvatut kokemukset auttavat ymmärtämään niitä tekijöitä, jotka joko vahvistavat tai heikentävät psykologisten perustarpeiden kokemista.
Opinnäytetyön tuloksena rakennettiin uusi toimintamalli, jossa psykologisten perustarpeiden huomioiminen lisätään nykyisin OP Ryhmässä käytössä olevaan kehityskeskustelukokonaisuuteen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu itseohjautuvuusteoriaan, jonka yhtä alateoriaa psykologiset perustarpeet edustaa. Psykologisten perustarpeiden, yhteenkuuluvuuden, kyvykkyyden, vapaaehtoisuuden sekä hyväntekemisen tyydyttyminen ovat tärkeitä työntekijän hyvinvoinnille, ja ne ovat vahvasti yhteydessä sisäiseen motivaatioon.
Itseohjautuvuusteorian mukaan psykologisten perustarpeiden tyydyttyminen on keskeistä yksilön sisäiselle motivaatiolle ja motivaation sisäistämiselle. Motivoituminen ei tapahdu automaattisesti, vaan riippuu siitä, missä määrin perustarpeiden tyydyttymistä tuetaan. Meneillään oleva murros niin työelämässä kuin muuttuvassa kilpailuympäristössäkin haastaa yrityksiä panostamaan työntekijöiden hyvinvointiin. Sitouttaakseen parhaita osaajia, yritysten on välttämätöntä kiinnittää huomioita näihin asioihin.
Työn teoriaosuudessa tarkasteltiin lisäksi muita työmotivaatioteorioita, sisäisen motivaation merkitystä yksilön ja organisaation hyvinvoinnille, eroja yksilöiden motivoitumisessa sekä kokemusta työn merkityksellisyydestä.
Haastattelut toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja niissä haastateltiin 20 Kainuun Osuuspankin työntekijää eri tiimeistä ja eri organisaatiotasoilta. Haastatteluissa kuvatut kokemukset auttavat ymmärtämään niitä tekijöitä, jotka joko vahvistavat tai heikentävät psykologisten perustarpeiden kokemista.
Opinnäytetyön tuloksena rakennettiin uusi toimintamalli, jossa psykologisten perustarpeiden huomioiminen lisätään nykyisin OP Ryhmässä käytössä olevaan kehityskeskustelukokonaisuuteen.