Ostopäätökseen vaikuttavat tekijät kiinteistönvälityksessä, Case HK-Kiinteistökeskus
Niinivehmas, Osmo (2014)
Niinivehmas, Osmo
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096971
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona kiinteistönvälitysyritykselle HK-Kiinteistökeskukselle. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaiset asiat vaikuttavat asiakkaan ostopäätökseen, kun hän tekee valintaa eri palveluiden välillä. Osaongelmana työssä tutkitaan toimeksiantajan palvelun laatua, ja tutkimustulosten perusteella esitetään yrityksen toimintaan liittyviä kehitysehdotuksia. Työ käsittelee teorioita palvelun laadusta, palveluiden kilpailukeinoista, kuluttajan ostokäyttäytymisestä, palvelun ostopäätöksestä, viestinnästä sekä imagosta ja maineesta. Luonteeltaan tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen, ja haastattelutapana käytetään syvähaastattelua. Tutkimukseen on haastateltu 15 yrityksen aiempaa asiakasta, ja haastateltavat on rajattu ainoastaan myyntitoimeksiannon antaneisiin asiakkaisiin. Tutkimustulosten perusteella selvisi, että asiakkaan henkilökohtaiset ominaisuudet ja mielipiteet vaikuttavat merkittävästi siihen, mitä hän odottaa saavansa palvelulta. Tärkeimmät toimeksiantajan valintaan vaikuttavat tekijät olivat tulosten perusteella aiemmat asiakkuudet, henkilökohtaiset suhteet, välityspalkkion suuruus sekä välittäjien ammattitaito. Kiinteistönvälitysalalla palvelun ostamiseen liittyy riskejä, minkä johdosta asiakkaat etsivät paljon tietoa saatavilla olevista vaihtoehdoista ennen palvelun ostamista. Tästä johtuen referenssit ja suositukset ovat tärkeitä valintaan vaikuttavia tekijöitä. Tutkimukseen osallistuneet haastateltavat olivat erittäin tyytyväisiä yritykseltä saamaansa palveluun, ja he pitivät yritystä luotettavana ja varmana valintana. Tulosten perusteella voidaan todeta, että aiemmin onnistunut palveluprosessi johtaa asiakassuhteen jatkumiseen ja vähentää merkittävästi asiakkaan tarvetta kilpailuttaa palveluita.