TerveyskyläPRO-verkkopalvelun käytettävyys käyttäjän näkökulmasta
Kanerva, Marke (2022)
Kanerva, Marke
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203173693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203173693
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin haastattelujen avulla TerveyskyläPRO-verkkopalvelun käytettävyyttä käyttäjien näkökulmasta. Haastatteluissa käyttäjiltä kysyttiin, mitä mieltä he ovat verkkopalvelun rakenteesta, verkkopalvelussa navigoinnista ja mitä mieltä käyttäjät ovat verkkopalvelun sisällöstä. Aihealueet nousivat käyttäjien antamasta palautteesta, jonka TerveyskyläPRO tekee kaksi kertaa vuodessa verkkopalvelun käyttäjille.
TerveyskyläPRO on terveydenhuollon ammattilaisille tarkoitettu verkkopalvelu. Sen tarkoituksena on lisätä ammattilaisten e-osaamista, rohkaista heitä hyödyntämään uusia työkaluja sekä helpottaa luotettavan tiedon saatavuutta. Ammattilaisille suunnattua verkkopalvelua voivat käyttää kaikki terveydenhuollon ammattilaiset ympäri Suomea.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa haastateltiin TerveyskyläPRO-verkkopalvelun käyttäjiä, jotka ovat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia. Haastateltavat rekrytoitiin Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiristä. Haastatteluja tutkimuksessa oli neljä kappaletta (n=4). Tutkimuksessa vastattiin tutkimuskysymyksiin:
- Miten käyttäjät arvioivat TerveyskyläPRO-verkkopalvelun käytettävyyttä?
- Miten käyttäjät arvioivat TerveyskyläPRO-verkkopalvelun rakennetta ja navigoitavuutta?
- Miten käyttäjät arvioivat TerveyskyläPRO-verkkopalvelun sisältöä?
Haastatteluissa selvisi, että käyttäjät olivat tyytyväisiä TerveyskyläPRO-verkkopalvelun rakenteeseen ja se koettiin selkeäksi. Myös verkkopalvelun visuaalisuus miellytti käyttäjiä. Verkkopalvelussa käytetty termistö oli käyttäjien näkökulmasta epäjohdonmukainen eikä yksiselitteinen, käytetyn termistön muuttaminen vastaamaan käyttäjien käsitemaailmaa lisäisi verkkopalvelun käyttäjäystävällisyyttä. Verkkopalvelussa navigointi koettiin hankalaksi. Loogisuus ja selkeys sekä asioiden suodatettavuus helpottaisivat käyttöä. Verkkopalvelun sisältö koettiin laadukkaaksi, tieteelliseksi ja se vastasi käyttäjien tarpeisiin. Verkkopalvelussa navigointia ja käytettyä termistöä selkeyttämällä verkkopalvelun käytettävyys, käyttäjäystävällisyys ja käyttökokemus voisivat olla entistä paremmat.
Haastattelujen perusteella verkkopalvelussa on kehitettäviä osa-alueita, mutta myös paljon sellaista, johon käyttäjät ovat tyytyväisiä. Haastatellut käyttäjät olivat tyytyväisiä verkkopalvelun rakenteeseen, visuaalisuuteen ja laadukkaaseen sisältöön. Tämän tutkimuksen pohjalta TerveyskyläPRO-verkkopalvelua voidaan kehittää edelleen entistä käyttäjäystävällisemmäksi selkeyttämällä käytettyä termistöä, lisäämällä verkkopalvelun ohjaavuutta sekä muuttamalla verkkopalvelussa navigointia loogisemmaksi.
TerveyskyläPRO on terveydenhuollon ammattilaisille tarkoitettu verkkopalvelu. Sen tarkoituksena on lisätä ammattilaisten e-osaamista, rohkaista heitä hyödyntämään uusia työkaluja sekä helpottaa luotettavan tiedon saatavuutta. Ammattilaisille suunnattua verkkopalvelua voivat käyttää kaikki terveydenhuollon ammattilaiset ympäri Suomea.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa haastateltiin TerveyskyläPRO-verkkopalvelun käyttäjiä, jotka ovat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia. Haastateltavat rekrytoitiin Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiristä. Haastatteluja tutkimuksessa oli neljä kappaletta (n=4). Tutkimuksessa vastattiin tutkimuskysymyksiin:
- Miten käyttäjät arvioivat TerveyskyläPRO-verkkopalvelun käytettävyyttä?
- Miten käyttäjät arvioivat TerveyskyläPRO-verkkopalvelun rakennetta ja navigoitavuutta?
- Miten käyttäjät arvioivat TerveyskyläPRO-verkkopalvelun sisältöä?
Haastatteluissa selvisi, että käyttäjät olivat tyytyväisiä TerveyskyläPRO-verkkopalvelun rakenteeseen ja se koettiin selkeäksi. Myös verkkopalvelun visuaalisuus miellytti käyttäjiä. Verkkopalvelussa käytetty termistö oli käyttäjien näkökulmasta epäjohdonmukainen eikä yksiselitteinen, käytetyn termistön muuttaminen vastaamaan käyttäjien käsitemaailmaa lisäisi verkkopalvelun käyttäjäystävällisyyttä. Verkkopalvelussa navigointi koettiin hankalaksi. Loogisuus ja selkeys sekä asioiden suodatettavuus helpottaisivat käyttöä. Verkkopalvelun sisältö koettiin laadukkaaksi, tieteelliseksi ja se vastasi käyttäjien tarpeisiin. Verkkopalvelussa navigointia ja käytettyä termistöä selkeyttämällä verkkopalvelun käytettävyys, käyttäjäystävällisyys ja käyttökokemus voisivat olla entistä paremmat.
Haastattelujen perusteella verkkopalvelussa on kehitettäviä osa-alueita, mutta myös paljon sellaista, johon käyttäjät ovat tyytyväisiä. Haastatellut käyttäjät olivat tyytyväisiä verkkopalvelun rakenteeseen, visuaalisuuteen ja laadukkaaseen sisältöön. Tämän tutkimuksen pohjalta TerveyskyläPRO-verkkopalvelua voidaan kehittää edelleen entistä käyttäjäystävällisemmäksi selkeyttämällä käytettyä termistöä, lisäämällä verkkopalvelun ohjaavuutta sekä muuttamalla verkkopalvelussa navigointia loogisemmaksi.