Kuntoutuksen kehittäminen Silmukodilla : uusi viikkotyöjärjestys
Saarijärvi, Josefiina (2022)
Saarijärvi, Josefiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203173700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203173700
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumisyksikön Silmukodin toimintaa yhä kuntouttavammaksi. Opinnäytetyön avulla laadittiin Silmukodin 2-taloon uusi viikkotyöjärjestys, jonka avulla pyrittiin kehittämään kuntoutustyötä. Viikkotyöjärjestystä laadittaessa pyrittiin myös lisäämään asiakaslähtöisyyttä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Silmukodin kanssa toiminnallisena opinnäytetyönä.
Teoreettisessa viitekehyksessä hyödynnettiin teoriatietoutta kuntoutuksesta niin mielenterveyskuntoutujien kuin myös päihdekuntoutujien näkökulmasta. Albert Banduran sosiaalis-kognitiivinen oppimisteoria loi opinnäytetyölle tärkeimmän teorian viitekehyksen, mikä sisälsi käytännön työssä näkyvän asiakkaiden osallisuuden, sosiaalisen kuntoutuksen sekä arjenhallinnan taidot. Pystyvyyden tunne oli mukana oppimisteoriassa. Silmukodin asiakkaille ja ohjaajille esitettiin kyselyitä opinnäytetyön teon aikana, mikä mahdollisti heidän äänensä kuuluviin tulemisen.
Opinnäytetyön avulla luotua viikkotyöjärjestystä päästiin kokeilemaan käytännössä Silmukodin 2-talossa kahden viikon ajan. Kokeilun jälkeen pystyttiin keräämään tietoutta kyselyiden avulla siitä, miten uusi viikkotyöjärjestys vaikutti Silmukodin arkeen ja lisäsikö se kuntoutuksellisuutta Silmukodilla. Palautteiden avulla pystyttiin pohtimaan, olisiko uusi viikkotyöjärjestys hyvä lisä Silmukodin arkeen.
Kokeilun jälkeen huomattiin, että luotujen muutoksien avulla pystyttiin kehittämään Silmukodin arkea aikaisempaa kuntouttavammiksi. Enemmistö vastanneista asiakkaista ja ohjaajista kertoivat muutosten tukeneen kuntoutusta. Opinnäytetyö kehitti asiakkaiden pysyvyyden tunnetta osallisuuden, sosiaalisen kuntoutuksen ja arjen hallintataitojen avulla.
Teoreettisessa viitekehyksessä hyödynnettiin teoriatietoutta kuntoutuksesta niin mielenterveyskuntoutujien kuin myös päihdekuntoutujien näkökulmasta. Albert Banduran sosiaalis-kognitiivinen oppimisteoria loi opinnäytetyölle tärkeimmän teorian viitekehyksen, mikä sisälsi käytännön työssä näkyvän asiakkaiden osallisuuden, sosiaalisen kuntoutuksen sekä arjenhallinnan taidot. Pystyvyyden tunne oli mukana oppimisteoriassa. Silmukodin asiakkaille ja ohjaajille esitettiin kyselyitä opinnäytetyön teon aikana, mikä mahdollisti heidän äänensä kuuluviin tulemisen.
Opinnäytetyön avulla luotua viikkotyöjärjestystä päästiin kokeilemaan käytännössä Silmukodin 2-talossa kahden viikon ajan. Kokeilun jälkeen pystyttiin keräämään tietoutta kyselyiden avulla siitä, miten uusi viikkotyöjärjestys vaikutti Silmukodin arkeen ja lisäsikö se kuntoutuksellisuutta Silmukodilla. Palautteiden avulla pystyttiin pohtimaan, olisiko uusi viikkotyöjärjestys hyvä lisä Silmukodin arkeen.
Kokeilun jälkeen huomattiin, että luotujen muutoksien avulla pystyttiin kehittämään Silmukodin arkea aikaisempaa kuntouttavammiksi. Enemmistö vastanneista asiakkaista ja ohjaajista kertoivat muutosten tukeneen kuntoutusta. Opinnäytetyö kehitti asiakkaiden pysyvyyden tunnetta osallisuuden, sosiaalisen kuntoutuksen ja arjen hallintataitojen avulla.