Lean Six Sigma lähiesimiestyössä
Miettinen, Kristel (2022)
Miettinen, Kristel
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203213784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203213784
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä kehittämismallit Lean ja Six Sigma käytännössä tarkoittavat ja miten niiden hybridimallia, Lean Six Sigmaa voidaan hyödyntää asiantuntijatyön lähiesimiestyössä. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miten tehtyjen kehitystoimenpiteiden vaikutusta, prosesseja sekä asiakasarvoa voidaan mitata asiantuntijatyössä. Opinnäytetyöprosessin päämääränä oli myös kehittää tekijän ammatillista osaamista lähiesimiehenä sekä hankkia uusia näkökulmia prosessien ja laadun kehittämiseen.
Opinnäytetyö rajoittuu asiantuntijatyön lähiesimiehen näkökulmaan, joten Lean Six Sigmaa ei käsitellä strategisen johtamisen tai tuotantotyön johtamisen näkökulmasta. Opinnäytetyössä ei myöskään tutustuta kaikkiin Lean Six Sigman periaatteisiin ja menetelmiin, vaan vain niihin, jotka koettiin merkitykselliseksi asiantuntijatyön lähiesimiehen kannalta.
Opinnäytetyön tietoperustassa tutustutaan aluksi Leanin ja Six Sigman taustoihin sekä niiden tärkeimpiin periaatteisiin. Tietoperustassa esitellään lisäksi ne Leanin ja Six Sigman menetelmät, jotka soveltuvat parhaiten asiantuntijatyön lähimiestyössä käytettäväksi. Lopuksi tietoperustassa tutustutaan Leanin ja Six Sigman hybridimalliin Lean Six Sigmaan.
Opinnäytetyön tutkimusvaihe toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena, joka soveltuu hyvin yhteisölliseen työn kehittämiseen ja mahdollisti tekijän tiimin osallistumisen tutkimusprosessiin. Tutkimusvaihe toteutettiin loppuvuoden 2021 sekä alkuvuoden 2022 aikana. Opinnäytetyön tutkimusosiossa tutustutaan laadulliseen toimintatutkimukseen, tutkimusongelmaan ja sitä rajaaviin tutkimuskysymyksiin, tutkimusaineiston keruumenetelmiin ja tutkimustuloksiin.
Nykytilannetta ja kehittämisen kohteita kartoitettiin havainnoinnin, haastattelujen ja kyselyiden avulla. Tutkimusvaiheen tulosten pohjalta laadittiin lyhyen ja pitkän tähtäimen kehityssuunnitelma, jota päästiin myös osittain aloittamaan opinnäytetyöprosessin aikana. Tutkimustulosten perusteella eniten kehitettävää oli asiakasviestinnässä, läpimenoajassa ja sisäisissä työtavoissa.
Opinnäytetyö toi merkittävää lisäarvoa tekijän organisaatiolle kehityskohteiden esille tulon myötä. Lisäksi se antoi uusia näkökulmia laadun sekä prosessien kehittämiseen. Lean Six Sigman hyödylliseksi havaittuja periaatteita sekä menetelmiä tullaan hyödyntämään myös jatkossa organisaation kehittämistyössä.
Opinnäytetyö rajoittuu asiantuntijatyön lähiesimiehen näkökulmaan, joten Lean Six Sigmaa ei käsitellä strategisen johtamisen tai tuotantotyön johtamisen näkökulmasta. Opinnäytetyössä ei myöskään tutustuta kaikkiin Lean Six Sigman periaatteisiin ja menetelmiin, vaan vain niihin, jotka koettiin merkitykselliseksi asiantuntijatyön lähiesimiehen kannalta.
Opinnäytetyön tietoperustassa tutustutaan aluksi Leanin ja Six Sigman taustoihin sekä niiden tärkeimpiin periaatteisiin. Tietoperustassa esitellään lisäksi ne Leanin ja Six Sigman menetelmät, jotka soveltuvat parhaiten asiantuntijatyön lähimiestyössä käytettäväksi. Lopuksi tietoperustassa tutustutaan Leanin ja Six Sigman hybridimalliin Lean Six Sigmaan.
Opinnäytetyön tutkimusvaihe toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena, joka soveltuu hyvin yhteisölliseen työn kehittämiseen ja mahdollisti tekijän tiimin osallistumisen tutkimusprosessiin. Tutkimusvaihe toteutettiin loppuvuoden 2021 sekä alkuvuoden 2022 aikana. Opinnäytetyön tutkimusosiossa tutustutaan laadulliseen toimintatutkimukseen, tutkimusongelmaan ja sitä rajaaviin tutkimuskysymyksiin, tutkimusaineiston keruumenetelmiin ja tutkimustuloksiin.
Nykytilannetta ja kehittämisen kohteita kartoitettiin havainnoinnin, haastattelujen ja kyselyiden avulla. Tutkimusvaiheen tulosten pohjalta laadittiin lyhyen ja pitkän tähtäimen kehityssuunnitelma, jota päästiin myös osittain aloittamaan opinnäytetyöprosessin aikana. Tutkimustulosten perusteella eniten kehitettävää oli asiakasviestinnässä, läpimenoajassa ja sisäisissä työtavoissa.
Opinnäytetyö toi merkittävää lisäarvoa tekijän organisaatiolle kehityskohteiden esille tulon myötä. Lisäksi se antoi uusia näkökulmia laadun sekä prosessien kehittämiseen. Lean Six Sigman hyödylliseksi havaittuja periaatteita sekä menetelmiä tullaan hyödyntämään myös jatkossa organisaation kehittämistyössä.