Huoltoprosessin parantaminen
Ahonen, Inka (2014)
Ahonen, Inka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096995
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena on luoda suunnitelma ja onnistunut toteutus takatuen käyttöön ottamiseksi Audi Center Helsingissä. Tällä tavalla on tarkoitus parantaa huollon prosessia ja sen sujuvuutta sekä asiakastyytyväisyyttä.
Työ aloitettiin havainnoimalla ensin Volkswagen Center Helsingin ja Audi Center Espoon huollon prosesseja ja jo olemassa olevia takatukia. Näiden pohjalta suunniteltiin toteutus Audi Center Helsingin tarpeisiin. Muutoksen aloittamisen jälkeen sen toimivuutta seurattiin hetki, minkä jälkeen työnjohdon mielipiteitä muutoksen toimivuudesta selvitettiin kyselyn avulla. Kyselyn pohjalta pidettiin palaveri, jossa käytiin kyselyn tulokset läpi. Palaverin jälkeen huoltoneuvojat saivat pienryhmissä keksiä ratkaisut havaittuihin ongelmiin. Näistä ratkaisuista pidettiin vielä toinen palaveri, jossa päätettiin yhdessä, miten toimitaan jatkossa. Lopuksi muutoksen hyötyjä kartoitettiin vielä toisen kyselyn avulla.
Takatuen todettiin lopulta olevan erittäin toimiva ratkaisu. Prosessin sujuvuus ja asiakastyytyväisyys parani huomattavasti muutoksen myötä.
Työ aloitettiin havainnoimalla ensin Volkswagen Center Helsingin ja Audi Center Espoon huollon prosesseja ja jo olemassa olevia takatukia. Näiden pohjalta suunniteltiin toteutus Audi Center Helsingin tarpeisiin. Muutoksen aloittamisen jälkeen sen toimivuutta seurattiin hetki, minkä jälkeen työnjohdon mielipiteitä muutoksen toimivuudesta selvitettiin kyselyn avulla. Kyselyn pohjalta pidettiin palaveri, jossa käytiin kyselyn tulokset läpi. Palaverin jälkeen huoltoneuvojat saivat pienryhmissä keksiä ratkaisut havaittuihin ongelmiin. Näistä ratkaisuista pidettiin vielä toinen palaveri, jossa päätettiin yhdessä, miten toimitaan jatkossa. Lopuksi muutoksen hyötyjä kartoitettiin vielä toisen kyselyn avulla.
Takatuen todettiin lopulta olevan erittäin toimiva ratkaisu. Prosessin sujuvuus ja asiakastyytyväisyys parani huomattavasti muutoksen myötä.