Opas B2B-myyntiprosessin vaiheista CRM-järjestelmän näkökulmasta uudelle yritysmyyjälle
Khan, Asmir (2022)
Khan, Asmir
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203223859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203223859
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda toimeksiantajayrityksen uudelle pilvipalvelun myyjälle opas B2B-myyntiprosessin vaiheista CRM-järjestelmän (Customer Relationship Management) eli asiakkuudenhallintajärjestelmän näkökulmasta. Työn tavoitteena on selvittää, mitä aiheita käsittelemällä opas voidaan luoda. Opas vastaa kysymykseen, miten edetä B2B-myyntiprosessissa CRM-järjestelmän näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu B2B-myyntiprosessista sekä asiakkuudenhallintajärjestelmästä. B2B-myyntiprosessi-osuus avaa lukijalle kuvan, millainen on B2B-myyntiprosessi ja mitä vaiheita se pitää sisällään. Asiakkuudenhallintajärjestelmä-osiossa saadaan tieto, mikä on asiakkuudenhallintajärjestelmä ja miksi myyjät sitä hyödyntävät. Teoriassa käsitellään lisäksi toimeksiantajayrityksellä käytössä olevan asiakkuudenhallintajärjestelmän ominaisuudet.
Opinnäytetyön produktiosiossa tarkastellaan projektisuunnitelmaa, miten aineisto on kerätty, pohditaan aineiston luotettavuutta, sekä millä tavalla produkti on toteutettu.
Työn toteutuksena syntyi opas, joka on suunnattu uudelle pilvipalvelun myyjälle. Opas sisältää B2B-myyntiprosessin vaiheet CRM-järjestelmän näkökulmasta, jolloin myyntiprosessin vaiheet on helpompi sisäistää ja saadaan ymmärrys CRM-järjestelmästä.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin 25.10.2021 ja työ valmistui 4.3.2022. Opinnäytetyöprosessiin kului kokonaisuudessaan aikaa hieman yli neljä kuukautta
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu B2B-myyntiprosessista sekä asiakkuudenhallintajärjestelmästä. B2B-myyntiprosessi-osuus avaa lukijalle kuvan, millainen on B2B-myyntiprosessi ja mitä vaiheita se pitää sisällään. Asiakkuudenhallintajärjestelmä-osiossa saadaan tieto, mikä on asiakkuudenhallintajärjestelmä ja miksi myyjät sitä hyödyntävät. Teoriassa käsitellään lisäksi toimeksiantajayrityksellä käytössä olevan asiakkuudenhallintajärjestelmän ominaisuudet.
Opinnäytetyön produktiosiossa tarkastellaan projektisuunnitelmaa, miten aineisto on kerätty, pohditaan aineiston luotettavuutta, sekä millä tavalla produkti on toteutettu.
Työn toteutuksena syntyi opas, joka on suunnattu uudelle pilvipalvelun myyjälle. Opas sisältää B2B-myyntiprosessin vaiheet CRM-järjestelmän näkökulmasta, jolloin myyntiprosessin vaiheet on helpompi sisäistää ja saadaan ymmärrys CRM-järjestelmästä.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin 25.10.2021 ja työ valmistui 4.3.2022. Opinnäytetyöprosessiin kului kokonaisuudessaan aikaa hieman yli neljä kuukautta