Maatilavierailut osana lasten luontosuhteen vahvistamista: kokemuksia isokyröläisen Pilke liikuntapäiväkoti Loikan vierailuista Hakamaan maitotilalla.
Heinonen, Monika (2022)
Heinonen, Monika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203233873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203233873
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Luonnollista tukea elämään - Naturligt stöd för livet (LuoNa) -hankkeessa toteutetuista päiväkotilasten maatilavierailuista saatuja kokemuksia lasten, varhaiskasvattajien sekä maatilayrittäjän näkökulmasta. Tavoitteena oli tarkastella maatilavierailujen merkitystä lasten luontosuhteen vahvistamisessa. LuoNa-hanke oli vuosina 2017–2021 Vaasan yliopiston yhteistyökumppaneineen toteuttama Green Care -toimintaa kehittävä hanke.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään luontosuhdetta, sen kehittymistä ja merkitystä ihmiselle, luonnon tuottamia hyvinvointivaikutuksia, varhaiskasvatuksen oppimisen alueita, varhaiskasvatuksen ympäristökasvatusta ja sen tavoitteita sekä Green Care -toimintaa. Keskeisiä käsitteitä ovat luontosuhde, varhaiskasvatus, ympäristökasvatus, maatila ja Green Care. Tutkimus oli pääosin kvalitatiivinen, mutta jonkin verran käytettiin myös kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineistona käytettiin varhaiskasvattajille tehtyä kyselyä, LuoNa-hankkeen lapsille suunnattuja asiakaspalautelomakkeita sekä LuoNa-hankkeen maatilakäyntien loppuarviointikeskustelua. Lisäaineistona toimivat kahdella maatilavierailulla tehdyt opinnäytetyön tekijän omat havainnot. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että maatilavierailut koettiin hyvänä toimintamuotona. Varhaiskasvattajat pitivät lasten luontosuhteen vahvistamista tärkeänä ja maatilavierailuja yhtenä keinona sen toteuttamiseen. Tutkimustulosten perusteella maatilavierailut ovat monipuolinen toimintamuoto varhaiskasvatuksen eri oppimisen alueiden käsittelemisessä ja osana ympäristökasvatusta sekä lasten luontosuhteen vahvistamista. Taloudellisten resurssien puute aiheuttaa kuitenkin suuria haasteita tällaisten vierailujen toteuttamiselle. The purpose of this bachelor’s thesis was to survey the experiences of the children, early childhood education teachers and the farmer about the farm visits. The aim was to examine the significance of the farm visits at strengthening children’s relation to nature. The farm visits were a part of Natural Support for Life (LuoNa) -project which took place between 2017 and 2021. The project was implemented by the University of Vaasa with the cooperation partners. The objective of the project was to develop Green Care -services.
The theoretical part of this thesis deals with the development and significance of relation to nature, the wellbeing benefits of nature, learning items and environment education of early childhood education and care, and Green Care -services. The key concepts of the research are relation to nature, early childhood education and care, environmental education, farm and Green Care. The research was mostly qualitative, but also some quantitative research methods was used. The research materials used were the questionnaire for the early childhood education teachers, children’s feedback forms of LuoNa-project, evaluation discussion of the farm visits and the observation at two farm visits. The research material was analyzed with inductive content analysis.
According to research results farm visits were experienced as a good form of activity. Early childhood education teachers regarded important to strengthen children’s relation to nature and they saw farm visits as a one way to accomplish that. The research results show that farm visits are a many-sided form of activity to handle different learning items and as a part of environment education and strengthening of children’s relation to nature. However, the lack of financial resources causes big challenges to arrange visits.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään luontosuhdetta, sen kehittymistä ja merkitystä ihmiselle, luonnon tuottamia hyvinvointivaikutuksia, varhaiskasvatuksen oppimisen alueita, varhaiskasvatuksen ympäristökasvatusta ja sen tavoitteita sekä Green Care -toimintaa. Keskeisiä käsitteitä ovat luontosuhde, varhaiskasvatus, ympäristökasvatus, maatila ja Green Care. Tutkimus oli pääosin kvalitatiivinen, mutta jonkin verran käytettiin myös kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineistona käytettiin varhaiskasvattajille tehtyä kyselyä, LuoNa-hankkeen lapsille suunnattuja asiakaspalautelomakkeita sekä LuoNa-hankkeen maatilakäyntien loppuarviointikeskustelua. Lisäaineistona toimivat kahdella maatilavierailulla tehdyt opinnäytetyön tekijän omat havainnot. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että maatilavierailut koettiin hyvänä toimintamuotona. Varhaiskasvattajat pitivät lasten luontosuhteen vahvistamista tärkeänä ja maatilavierailuja yhtenä keinona sen toteuttamiseen. Tutkimustulosten perusteella maatilavierailut ovat monipuolinen toimintamuoto varhaiskasvatuksen eri oppimisen alueiden käsittelemisessä ja osana ympäristökasvatusta sekä lasten luontosuhteen vahvistamista. Taloudellisten resurssien puute aiheuttaa kuitenkin suuria haasteita tällaisten vierailujen toteuttamiselle.
The theoretical part of this thesis deals with the development and significance of relation to nature, the wellbeing benefits of nature, learning items and environment education of early childhood education and care, and Green Care -services. The key concepts of the research are relation to nature, early childhood education and care, environmental education, farm and Green Care. The research was mostly qualitative, but also some quantitative research methods was used. The research materials used were the questionnaire for the early childhood education teachers, children’s feedback forms of LuoNa-project, evaluation discussion of the farm visits and the observation at two farm visits. The research material was analyzed with inductive content analysis.
According to research results farm visits were experienced as a good form of activity. Early childhood education teachers regarded important to strengthen children’s relation to nature and they saw farm visits as a one way to accomplish that. The research results show that farm visits are a many-sided form of activity to handle different learning items and as a part of environment education and strengthening of children’s relation to nature. However, the lack of financial resources causes big challenges to arrange visits.