Malaria ja sen laboratoriodiagnostiikka : verkko-oppimateriaali bioanalyytikko-opiskelijoille
Willman, Noora; Pehkonen, Liisa (2022)
Willman, Noora
Pehkonen, Liisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203233908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203233908
Tiivistelmä
Digitalisaation myötä verkossa tapahtuva opetus on tullut perinteisen lähiopetuksen rinnalle. Monimuoto-opetus ja itsenäinen opiskelu tarvitsee tuekseen laadukkaita verkko-oppimateriaaleja. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli malaria ja sen laboratoriodiagnostiikka. Tarkoituksena oli toteuttaa laadukas verkko-oppimateriaali malariasta Oulun ammattikorkeakoulun bioanalytiikan tutkinto-ohjelman käyttöön. Verkko-oppimateriaali tuli käyttöön hematologian opintojaksolle muun opetuksen tueksi. Opinnäytetyön aihe saatiin hematologian opintojaksolla todetusta oppimateriaalin tarpeesta.
Malaria on yksi isoimpia uhkia maailman terveydelle ja se on maailmanlaajuisesti merkittävä sairaus. Malarian diagnostiikka perustuu verinäytteeseen, minkä takia bioanalyytikoilla on merkittävä rooli diagnostiikassa näytteenottajana, näytteen käsittelijänä sekä analytiikassa. Tästä johtuen jo opiskeluvaiheessa on hyvä tutustua malariaan ja sen laboratoriodiagnostiikkaan.
Aloitimme opinnäytetyön etsimällä aiheesta ajantasaista, luotettavaa ja kansainvälistä tietoa kirjallisuudesta sekä internetistä. Perehdyimme myös opetussuunnitelman sisältöön sekä oppimistavoitteisiin ja tutustuimme Moodle-alustan käyttöön sekä verkkopedagogiikkaan. Tavoitteena oli luoda selkeä, monipuolinen, luotettava ja laadukas verkko-oppimateriaali, jossa opiskelijaa pyritään aktivoimaan esimerkiksi testin avulla. Testin lisäksi verkko-oppimateriaali sisältää teoriatietoa, kuvia sekä opetusvideon. Oppimateriaali tuli käyttöön keväällä 2022 ja keräsimme palautteen kyselyn
avulla oppimateriaalin toimivuudesta sitä käyttäneiltä opiskelijoilta.
Lyhyen aikavälin tavoitteena oli tehdä oppimista tukeva verkko-oppimateriaali malariasta ja selvittää, onko siitä hyötyä hematologian opintojaksolla. Pitkän aikavälin tavoitteena oli, että tuottamamme materiaali jäisi Oulun ammattikorkeakoulun käyttöön ja olisi myös jatkossa opiskelijoiden hyödynnettävissä. Lisäksi tavoitteena oli, että opiskelijat voisivat soveltaa ja hyödyntää oppimaansa tulevaisuudessa työelämässä.
Saamamme palaute oli pääsääntöisesti positiivista ja tästä voimme päätellä, että verkko-oppimateriaalin ja opinnäytetyön tavoitteet täyttyivät hyvin. Verkko-oppimateriaali koettiin selkeäksi, helppolukuiseksi ja johdonmukaiseksi, josta saatavia tietoja voidaan hyödyntää tulevaisuudessa työelämässä.
Malaria on yksi isoimpia uhkia maailman terveydelle ja se on maailmanlaajuisesti merkittävä sairaus. Malarian diagnostiikka perustuu verinäytteeseen, minkä takia bioanalyytikoilla on merkittävä rooli diagnostiikassa näytteenottajana, näytteen käsittelijänä sekä analytiikassa. Tästä johtuen jo opiskeluvaiheessa on hyvä tutustua malariaan ja sen laboratoriodiagnostiikkaan.
Aloitimme opinnäytetyön etsimällä aiheesta ajantasaista, luotettavaa ja kansainvälistä tietoa kirjallisuudesta sekä internetistä. Perehdyimme myös opetussuunnitelman sisältöön sekä oppimistavoitteisiin ja tutustuimme Moodle-alustan käyttöön sekä verkkopedagogiikkaan. Tavoitteena oli luoda selkeä, monipuolinen, luotettava ja laadukas verkko-oppimateriaali, jossa opiskelijaa pyritään aktivoimaan esimerkiksi testin avulla. Testin lisäksi verkko-oppimateriaali sisältää teoriatietoa, kuvia sekä opetusvideon. Oppimateriaali tuli käyttöön keväällä 2022 ja keräsimme palautteen kyselyn
avulla oppimateriaalin toimivuudesta sitä käyttäneiltä opiskelijoilta.
Lyhyen aikavälin tavoitteena oli tehdä oppimista tukeva verkko-oppimateriaali malariasta ja selvittää, onko siitä hyötyä hematologian opintojaksolla. Pitkän aikavälin tavoitteena oli, että tuottamamme materiaali jäisi Oulun ammattikorkeakoulun käyttöön ja olisi myös jatkossa opiskelijoiden hyödynnettävissä. Lisäksi tavoitteena oli, että opiskelijat voisivat soveltaa ja hyödyntää oppimaansa tulevaisuudessa työelämässä.
Saamamme palaute oli pääsääntöisesti positiivista ja tästä voimme päätellä, että verkko-oppimateriaalin ja opinnäytetyön tavoitteet täyttyivät hyvin. Verkko-oppimateriaali koettiin selkeäksi, helppolukuiseksi ja johdonmukaiseksi, josta saatavia tietoja voidaan hyödyntää tulevaisuudessa työelämässä.