Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Pesäpallopelin pelimekaniikan määrittely

Turunen, Markus (2014)

 
Avaa tiedosto
Turunen_Markus.pdf (1.117Mt)
Lataukset: 


Turunen, Markus
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117081
Tiivistelmä
Suomalaisesta pesäpallosta ei ole vielä tehty tietokonepeliä. Työn tarkoituksena oli määrittää tietokonepeli suomalaisesta pesäpallosta ja tehdä määrittelyä vastaava prototyyppi pelin pelimekaniikasta.

Taustatutkimusten tarkoitus oli tukea pelin suunnitteluprosessia ja selvittää tarvittavia teknisiä ratkaisuja. Tutkimuksessa kartoitettiin suomalaisesta ja amerikkalaisesta pesäpallosta tehtyjä tutkimuksia sekä selvitettiin julkaistuja baseball-pelejä ja urheilupelien markkinoita. Taustatutkimuksissa selvitettiin myös pelisuunnitteluteoriaa sekä pesäpallon fysiikkaa ja Unity-pelimoottorin mahdollisuuksia ja ohjelmistoarkkitehtuuria.

Työssä laadittiin taustaselvityksessä kerätyn tiedon pohjalta pesäpallopelin määrittely ja ohjelmoitiin pelimekaniikkaa demonstroivia toimintoja. Pelattavan prototyypin avulla testattiin pelimekaniikan pelattavuutta ja teknistä toteutettavuutta.

Työn lopputuloksena syntyi pesäpallopelin määrittelydokumentti ja prototyyppi. Tehty prototyyppi on toiminut pohjana Metropolia Ammattikorkeakoulun innovaatioprojektissa, joissa opiskelijat ovat jatkaneet pelin kehittelyä.

Tehty työ lisäsi ymmärrystä, kuinka pelaajakeskeistä pelisuunnittelua sovelletaan pelituotantoprojektissa. Pelisuunnittelun lisäksi työssä opittiin Unity-objektien komponenttien dynaamista käyttöä sekä soveltamaan PhysX-fysiikkasimulaatiota pelikoodissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste