Pedagogiikka ulkoryhmässä: infolehti Punahilkan päiväkodin Hirvi-ryhmään
Korhonen, Eerika; Lehtinen, Mimi (2022)
Lataukset:
Korhonen, Eerika
Lehtinen, Mimi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203253973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203253973
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Vaasassa Punahilkan päiväkodille. Työn tavoitteena oli tehdä infolehti ulkoryhmän toiminnasta laadullisen tutkimuksen keinoin. Tietoa kerättiin niin haastattelemalla kuin kirjallisia lähteitä käyttämällä. Tarkoituksena on antaa tietoa uusien aloittavien lasten vanhemmille ulkoryhmästä ja sen toiminnasta.
Opinnäytetyö käsittelee ulkopedagogiikkaa ja varhaiskasvatusta, johon sisältyvät varhaiskasvatus- sekä esiopetussuunnitelmat ja varhaiskasvatusta koskevat lait. Lisäksi opinnäytetyö käsittelee luontoa oppimisympäristönä sekä luontokasvatusta, johon sisältyy mm. luonnossa olemisen hyötyjä. Teoriaosuudessa avataan opinnäytetyön avainsanat. Tutkimuksessa käytetään laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Haastattelut suoritettiin teemahaastatteluina. Haastateltavina oli kaksi ulkoryhmän varhaiskasvatuksen opettajaa.
Tutkimustuloksista selvisi, että ulkoryhmän varhaiskasvatuksen opettajien käsitys ulkoryhmän toimivuudesta on myönteinen. Tuloksista on huomattavissa, kuinka paljon positiivisia asioita ja hyötyjä ulkona opettaminen voi antaa. Haasteiksi ilmenivät huonot sääolot, mutta nekin ovat ennemminkin hidaste kuin este.
Opinnäytetyö käsittelee ulkopedagogiikkaa ja varhaiskasvatusta, johon sisältyvät varhaiskasvatus- sekä esiopetussuunnitelmat ja varhaiskasvatusta koskevat lait. Lisäksi opinnäytetyö käsittelee luontoa oppimisympäristönä sekä luontokasvatusta, johon sisältyy mm. luonnossa olemisen hyötyjä. Teoriaosuudessa avataan opinnäytetyön avainsanat. Tutkimuksessa käytetään laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Haastattelut suoritettiin teemahaastatteluina. Haastateltavina oli kaksi ulkoryhmän varhaiskasvatuksen opettajaa.
Tutkimustuloksista selvisi, että ulkoryhmän varhaiskasvatuksen opettajien käsitys ulkoryhmän toimivuudesta on myönteinen. Tuloksista on huomattavissa, kuinka paljon positiivisia asioita ja hyötyjä ulkona opettaminen voi antaa. Haasteiksi ilmenivät huonot sääolot, mutta nekin ovat ennemminkin hidaste kuin este.