Tutkimus tietohallinnon sisäisen wikin uudistuksen
Mäkelä, Milla (2014)
Mäkelä, Milla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405107029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405107029
Tiivistelmä
Insinöörityössä selvitettiin mahdollisuuksia tietohallintoosaston sisäisen wikin uudistukseen. Wikiin tarvittiin uusia ominaisuuksia ja parempaa käytettävyyttä. Uudistuksessa otettiin huomioon myös wikin rakenne ja sen uudistaminen toimivammaksi. Yhtenä haasteena koettiin wikin päivittäisen käytön jalkauttaminen tasapuolisesti käyttöön kaikille tietohallinnon työntekijöille. Kaikkien tulee lähtökohtaisesti tuottaa, muokata ja etsiä tietoa. Näiden tutkimusongelmien pohjalta lähdettiin selvittämään eri mahdollisuuksia.
Työssä tutkittiin, olisiko jokin muu kuin wiki alustana parempi käytössä. Tultiin kuitenkin siihen tulokseen tutkinnan jälkeen, että wiki on paras ja monikäyttöisin alusta tietohallinnon tarpeisiin. Tämän jälkeen alettiin kartoittaa mahdollisia wikialustoja. Alustoja vertailtiin niiden ominaisuuksien perusteella: mitä ohjelmointikieltä on käytetty, onko alusta toteutettu avoimella lähdekoodilla, käyttääkö alusta tietokantaa. Vähimmäisvaatimuksena käytettävälle ohjelmalle oli ohjelmointikielenä PHP, tietokantayhteys ja avoin lähdekoodi. Lisäksi mietittiin mahdollisia käytettäviä lisäosia, kuten rss-syöte ja semanttinen hakutoiminto.
Lopulliseen tulokseen päästiin kolmen wikin tarkemmalla tutkinnalla. Niistä valittiin vähimmäisvaatimukset täyttävä ja jo käytössä ollut Tikiwiki. Tikiwikin versiopäivityksellä ja uusien ominaisuuksien ja rakenteen käyttöönotolla päästään haluttuun lopputulokseen wikin paremmassa käytettävyydessä. Uuden wikin toteutuksen jälkeen se otetaan käyttöön yhtä tärkeänä työkaluna kuin mikä tahansa muu päivittäin käytettävä työkalu. Lopuksi mietittiin myös tulevaisuuden näkymiä wikille, sen käytön laajentamista koko konsernin tasolle. Tällöin saataisiin toimiva ohjepankki työntekijöille käyttöön IT-ongelmista sekä päästäisiin valottamaan tietohallinnon päivittäistä työtä vaikka blogin merkeissä asiakaskunnalle.
Työssä tutkittiin, olisiko jokin muu kuin wiki alustana parempi käytössä. Tultiin kuitenkin siihen tulokseen tutkinnan jälkeen, että wiki on paras ja monikäyttöisin alusta tietohallinnon tarpeisiin. Tämän jälkeen alettiin kartoittaa mahdollisia wikialustoja. Alustoja vertailtiin niiden ominaisuuksien perusteella: mitä ohjelmointikieltä on käytetty, onko alusta toteutettu avoimella lähdekoodilla, käyttääkö alusta tietokantaa. Vähimmäisvaatimuksena käytettävälle ohjelmalle oli ohjelmointikielenä PHP, tietokantayhteys ja avoin lähdekoodi. Lisäksi mietittiin mahdollisia käytettäviä lisäosia, kuten rss-syöte ja semanttinen hakutoiminto.
Lopulliseen tulokseen päästiin kolmen wikin tarkemmalla tutkinnalla. Niistä valittiin vähimmäisvaatimukset täyttävä ja jo käytössä ollut Tikiwiki. Tikiwikin versiopäivityksellä ja uusien ominaisuuksien ja rakenteen käyttöönotolla päästään haluttuun lopputulokseen wikin paremmassa käytettävyydessä. Uuden wikin toteutuksen jälkeen se otetaan käyttöön yhtä tärkeänä työkaluna kuin mikä tahansa muu päivittäin käytettävä työkalu. Lopuksi mietittiin myös tulevaisuuden näkymiä wikille, sen käytön laajentamista koko konsernin tasolle. Tällöin saataisiin toimiva ohjepankki työntekijöille käyttöön IT-ongelmista sekä päästäisiin valottamaan tietohallinnon päivittäistä työtä vaikka blogin merkeissä asiakaskunnalle.