Lastensuojelun omaohjaajatyöskentely : opas lastensuojeluyksikön omaohjaajatyöskentelyyn
Hiltula, Maria; Koistinen, Meiju (2022)
Hiltula, Maria
Koistinen, Meiju
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203264020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203264020
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toiminnallisena opinnäytetyönä yhteistyössä Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevan lastensuojeluyksikön kanssa. Opinnäytetyömme tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa opas omaohjaajatyöskentelyn tueksi lastensuojeluyksikköön. Oppaan oli tarkoitus toimia tukena omaohjaajatyön toteuttamisessa sekä perehdytyksen välineenä uusille ohjaajille sekä selkiyttää omaohjaajan tehtäviä sijoituksen eri vaiheissa.
Opinnäytetyön teoriaosio käsittelee omaohjaajuutta ja omaohjaajatyöskentelyä lastensuojelussa sekä perehdytystä. Opinnäytetyön teoreettista viitekehystä ohjasi Marjatta Bardyn toimittama teos Lastensuojelun ytimissä. Oppaan teoreettinen viitekehys koostui teoksesta Matkalla ohjaajuuteen (Kalliola, Kurki, Salmi & Tamminen-Vesterbacka) ja kirjailija Sinkkosen julkaisemista teoksista. Oppaassa käytimme tieteellisten julkaisujen lisäksi myös työntekijöille toteuttamamme Webropol-kyselyn vastauksia. Tuotekehitysprosessimme eteni Jämsä & Mannisen (2000) esittämän tuotekehitysmallinuksen viiden vaiheen mukaisesti.
Yksikön palvelupäälliköltä kerätyn palautteen perusteella voimme todeta, että toteuttamamme opas vastaa tavoitteita ja yksikön tarpeita ja tulee olemaan hyödyllinen. Oppaaseen on sisällytetty teoriatiedon lisäksi ohjaajan työtehtävät sijoituksen eri vaiheisiin lueteltuina, esimerkkejä mitä toteuttaa omaohjaaja-aikana sekä yhteensä 12 työmenetelmää, joita voidaan hyödyntää tavoitteelliseen työskentelyyn omaohjattavan kanssa. Menetelmät on valittu sopimaan 7-17-vuotiaille. Valmis opas luovutettiin yhteistyökumppanin käyttöön tammikuussa 2022 paperisena ja digitaalisena versiona.
Pitkän aikavälin tavoitteena oppaalla oli tarjota omaohjaajatyöskentelylle jäsennellyt raamit ja yhtenäiset työtehtävät, joka vaikuttaisi positiivisesti työntekijöiden väliseen työnjakoon selkeyttävällä tavalla. Tulevaisuudessa aihetta voisi tutkia esimerkiksi työntekijöiden kokemusta oppaan vaikuttavuudesta työhön laadullisella tutkimuksella tai kehittämisprosessin kautta päivittää opasta. This thesis has been done as a functional thesis in cooperation with the child protection department in Northern Ostrobothnia. The aim of our thesis was to create a guide for personal instructor to support the work at the child protection unit.
We implemented a guide, which is intended to support the implementation of personal instructor work and as an induction tool for new instructors. The aim of the guide was to clarify the tasks of a personal instructor at different stages of the placement and to show what personal instruction is as a working method, as well as what kind of methods a supervisor can use to help with his or her work.
In the theory section we collected information about child protection, personal instruction, orientation and inclusion. In addition, the theory section briefly describes the child protection unit in question and its operation. The information base has been based on the relevant literature, the child protection unit's own printed material and our own observations.
To support the implementation of the guide, we conducted a Webropol survey of instructors working as personal instructors. The aim of the survey was to get the views and experiences of personal instructors. In the guide, we compiled from the results of the survey, among other things, a clear framework for the personal instructor´s work tasks, development suggestions, various opportunities to implement with the young person, and things that support personal instructor´s work. At the end of the guide, we also compiled various working methods for use in personal instructor work.
Opinnäytetyön teoriaosio käsittelee omaohjaajuutta ja omaohjaajatyöskentelyä lastensuojelussa sekä perehdytystä. Opinnäytetyön teoreettista viitekehystä ohjasi Marjatta Bardyn toimittama teos Lastensuojelun ytimissä. Oppaan teoreettinen viitekehys koostui teoksesta Matkalla ohjaajuuteen (Kalliola, Kurki, Salmi & Tamminen-Vesterbacka) ja kirjailija Sinkkosen julkaisemista teoksista. Oppaassa käytimme tieteellisten julkaisujen lisäksi myös työntekijöille toteuttamamme Webropol-kyselyn vastauksia. Tuotekehitysprosessimme eteni Jämsä & Mannisen (2000) esittämän tuotekehitysmallinuksen viiden vaiheen mukaisesti.
Yksikön palvelupäälliköltä kerätyn palautteen perusteella voimme todeta, että toteuttamamme opas vastaa tavoitteita ja yksikön tarpeita ja tulee olemaan hyödyllinen. Oppaaseen on sisällytetty teoriatiedon lisäksi ohjaajan työtehtävät sijoituksen eri vaiheisiin lueteltuina, esimerkkejä mitä toteuttaa omaohjaaja-aikana sekä yhteensä 12 työmenetelmää, joita voidaan hyödyntää tavoitteelliseen työskentelyyn omaohjattavan kanssa. Menetelmät on valittu sopimaan 7-17-vuotiaille. Valmis opas luovutettiin yhteistyökumppanin käyttöön tammikuussa 2022 paperisena ja digitaalisena versiona.
Pitkän aikavälin tavoitteena oppaalla oli tarjota omaohjaajatyöskentelylle jäsennellyt raamit ja yhtenäiset työtehtävät, joka vaikuttaisi positiivisesti työntekijöiden väliseen työnjakoon selkeyttävällä tavalla. Tulevaisuudessa aihetta voisi tutkia esimerkiksi työntekijöiden kokemusta oppaan vaikuttavuudesta työhön laadullisella tutkimuksella tai kehittämisprosessin kautta päivittää opasta.
We implemented a guide, which is intended to support the implementation of personal instructor work and as an induction tool for new instructors. The aim of the guide was to clarify the tasks of a personal instructor at different stages of the placement and to show what personal instruction is as a working method, as well as what kind of methods a supervisor can use to help with his or her work.
In the theory section we collected information about child protection, personal instruction, orientation and inclusion. In addition, the theory section briefly describes the child protection unit in question and its operation. The information base has been based on the relevant literature, the child protection unit's own printed material and our own observations.
To support the implementation of the guide, we conducted a Webropol survey of instructors working as personal instructors. The aim of the survey was to get the views and experiences of personal instructors. In the guide, we compiled from the results of the survey, among other things, a clear framework for the personal instructor´s work tasks, development suggestions, various opportunities to implement with the young person, and things that support personal instructor´s work. At the end of the guide, we also compiled various working methods for use in personal instructor work.