Lapsiasiakkaan asiakaspolun kehittäminen : kehittämistyö Metropolia Ammattikorkeakoulun Suunhoidon opetusklinikalle
Hirvonen, Valma; Nyman, Pirita (2022)
Hirvonen, Valma
Nyman, Pirita
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203294118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203294118
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka tarkoituksena oli kehittää lapsiasiakkaan asiakaspolkua Metropolia Ammattikorkeakoulun Suunhoidon opetusklinikalla. Opinnäytetyön tuotoksena Metropolia Ammattikorkeakoulun Suunhoidon opetusklinikan verkkosivuilla julkaistiin video lapsiasiakkaan suun terveystarkastuskäynnistä.
Kohderyhmä rajattiin koskemaan 5–7-vuotiaita autismikirjon lapsia ja pelkääviä lapsiasiakkaita. Toisena kohderyhmänä olivat myös Metropolia Ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijat, jotka voivat hyödyntää opinnäytetyöstä saatua tietämystä osaamisensa tukena. Tavoitteena oli vaikuttaa lapsiasiakkaan hoitokokemuksen mielekkyyteen sekä lisätä hoitotilanteiden onnistumistodennäköisyyttä. Opinnäytetyöllämme oli työelämälähtöinen tarve. Opinnäytetyön tietopohja perustui aiemmin tehtyihin tutkimuksiin ja luotettaviksi todettuihin lähteisiin. Työssä on perehdytty myös laadukkaan videon teoriaan.
Opinnäytetyön tuotoksena tehty video toteutettiin yhteistyössä graafisen suunnittelun opiskelijan kanssa. Käsikirjoitimme videon, joka kuvattiin Metropolia Ammattikorkeakoulun Suunhoidon opetusklinikalla. Videota näytettiin tekijöiden lähipiiriin kuuluville kohderyhmään sopiville lapsille ja heidän huoltajilleen. Palautteesta nousi esiin videon laadukkuus, informatiivisuus lapsille ymmärrettävällä tavalla ja videon pituutta pidettiin sopivana.
Johtopäätöksinä totesimme, että ennakointi, mallista oppiminen, myötätunto ja empatia nousivat olennaisina käsitteinä kohderyhmällemme. On tärkeää, että potilas tulee kuulluksi, kohtaaminen perustuu tasavertaisuuteen ja on lapsen tasoista.
Kohderyhmä rajattiin koskemaan 5–7-vuotiaita autismikirjon lapsia ja pelkääviä lapsiasiakkaita. Toisena kohderyhmänä olivat myös Metropolia Ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijat, jotka voivat hyödyntää opinnäytetyöstä saatua tietämystä osaamisensa tukena. Tavoitteena oli vaikuttaa lapsiasiakkaan hoitokokemuksen mielekkyyteen sekä lisätä hoitotilanteiden onnistumistodennäköisyyttä. Opinnäytetyöllämme oli työelämälähtöinen tarve. Opinnäytetyön tietopohja perustui aiemmin tehtyihin tutkimuksiin ja luotettaviksi todettuihin lähteisiin. Työssä on perehdytty myös laadukkaan videon teoriaan.
Opinnäytetyön tuotoksena tehty video toteutettiin yhteistyössä graafisen suunnittelun opiskelijan kanssa. Käsikirjoitimme videon, joka kuvattiin Metropolia Ammattikorkeakoulun Suunhoidon opetusklinikalla. Videota näytettiin tekijöiden lähipiiriin kuuluville kohderyhmään sopiville lapsille ja heidän huoltajilleen. Palautteesta nousi esiin videon laadukkuus, informatiivisuus lapsille ymmärrettävällä tavalla ja videon pituutta pidettiin sopivana.
Johtopäätöksinä totesimme, että ennakointi, mallista oppiminen, myötätunto ja empatia nousivat olennaisina käsitteinä kohderyhmällemme. On tärkeää, että potilas tulee kuulluksi, kohtaaminen perustuu tasavertaisuuteen ja on lapsen tasoista.