Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Yhteispäivystyksessä työskentelevän sairaanhoitajan Apotti-koulutuksen päivittäminen : tutkimuksellinen kehittämistyö

Alanko, Katja (2022)

 
Avaa tiedosto
Alanko_Katja.pdf (633.7Kt)
Lataukset: 


Alanko, Katja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203314273
Tiivistelmä
Helsingin ja Uudenmaan yliopistollisessa sairaalassa (HUS) otettiin käyttöön Apotti asiakas- ja potilastietojärjestelmä vuosien 2018–2021 aikana. Ennen käyttöönottoja järjestelmän käyttäjille järjestettiin koulutus järjestelmän käytöstä. Käyttöönottojen jälkeen päivystyspoliklinikalla työskentelevälle sairaanhoitajalle tarjottavaa koulutusta ei ole kehitetty. Yhteispäivystyksessä työskenteleviltä sairaanhoitajilta saadun palautteen perusteella koulutus ei enää vastaa niitä tarpeita, joita yksiköissä on, eikä koulutuksessa oteta huomioon eri perehdytysvaiheessa olevia sairaanhoitajia.

Tämän tutkimuksellisena kehittämistyönä toteutetun opinnäytetyön tarkoituksena oli päivittää yhteispäivystysten sairaanhoitajille tarjottava Apotti-koulutus ja huomioida uudessa koulutuskokonaisuudessa yhteispäivystyksessä työskentelevän sairaanhoitajan eri perehdytysvaiheet. HUSin yhteispäivystyksessä työskentelevän sairaanhoitajan perehdytyksessä tunnistettiin aikaisemman tiedon perusteella olevan neljä vaihetta: tarkkailussa ja aulapotilaiden kanssa työskentelevä hoitaja, valvontapotilaiden kanssa työskentelevä hoitaja, hoidon tarpeen arviota tekevä hoitaja ja vuorovastaavana toimiva hoitaja. Tiedonkeruu tapahtui kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeen sisältö luotiin olemassa olevien Apotti-koulutusten pohjalta. Koulutuksissa läpikäytävä sisältö avattiin yksityiskohtaisesti ja opinnäytetyön tekijä listasi kyselylomakkeeseen kaikki 107 päivystyksen sairaanhoitajan työnkulkua tai toiminnallisuutta, jotka olemassa olevassa Apotti-koulutuksessa käytiin läpi. Vastaajia pyydettiin arvioimaan, missä perehdytysvaiheessa sairaanhoitajan tulisi hallita kukin työnkulu/toiminnallisuus.

Kyselyyn kutsuttiin vastaamaan HUSin aikuisten yhteispäivystysten ja päivystysten opetushoitajat/perehdytyksestä vastaavat työntekijät sekä HUSin päivystyspoliklinikoiden Apotin kehittämistyöryhmän jäsenet.

Kyselyn tulosten perusteella yhteispäivystyksessä työskentelevän sairaanhoitajan Apotti-koulutus jaettiin neljään eri osaan: 1) peruskoulutus, tarkkailu-/aulapotilaan hoitaja, 2) valvontapotilaan hoitaja, 3) hoidon tarpeen arviointi ja 4) vuorovastaava. Sairaanhoitajat suorittavat koulutuskokonaisuuden alkaen peruskoulutuksesta ja perehdytyksen edetessä suorittavat muut osiot. Jokaiseen koulutusosaan sisältyvät ne työnkulut/toiminnallisuudet, joita sairaanhoitaja tarvitsee toimiessaan perehdytyksen mukaisessa potilastyössä yhteispäivystyksessä. Apotti-koulutusten järjestämisestä HUSissa vastaa HUS Tietohallinto. Tutkimuksellisen kehittämistyön tulokset luovutettiin HUSille, jotta niiden pohjalta voidaan kehittää yhteispäivystyksen sairaanhoitajan Apotti-koulutusta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste