Twitch-livestriimauspalvelu markkinointialustana pk-yrityksille
Jussila, Lauri; Pesonen, Tuomas (2022)
Jussila, Lauri
Pesonen, Tuomas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204014314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204014314
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme tutkimme vastausta siihen, millainen markkinointialusta Twitch on ja miten se soveltuu pk-yrityksille. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, tutkimusosuudesta ja lopussa käsittelemme tulosta pohdinnassa.
Teoriaosuudessa käytiin läpi, millainen alusta Twitch on ja mitä livestriimaaminen tarkoittaa. Kerroimme myös Twitchin historiasta, kasvusta ja kasvun mukana tulleista ongelmista. Tämän jälkeen käsittelimme alustalla olevia yleisiä sääntöjä ja millaisia eri markkinointikeinoja siellä on. Teoriaosuuden lopuksi kävimme läpi, miten pk-yrityksen voisivat hyödyntää Twitch-livestriimauspalvelua. Ennen teoriaosuuden alkua lisäsimme keskeisiä käsitteitä selventämään työn lukemista. Teoriapohjana käytimme pääsääntöisesti verkkolähteitä mutta käytimme myös muutamaa markkinointiin liittyvää kirjallista lähdettä.
Teoriaosuuden jälkeen teimme laadullista tutkimusta katsojille, striimaajille ja pk-yrityksille. Tutkimus tehtiin haastatteluilla ja vastauslomakkeella, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Käytimme haastatteluissa samoja kysymyksiä kuin lomakkeessa, mutta haastattelujen vastaukset olivat huomattavasti laajempia. Haastattelimme useaa striimaajaa, pk-yritystä ja katsojaa. Vastausten saamisen jälkeen kokosimme yhteen vastaukset ja näin luotiin vastaus tutkimuskysymyksiimme. Kiinnitimme huomiota siihen, kuinka eri kohderyhmien vastaukset käsittelivät samaa aihetta ja kuinka ne kohtasivat hyödyissä tai haitoissa. Kaikki haastattelut käytiin anonyymisti vuoden 2022 alussa.
Tutkimuksen tulosten perusteella Twitch on hyvä markkinointialusta ja siellä on monenlaisia keinoja markkinoida. Haastateltujen katsojien mielestä livestriimin katkaisevat videomainokset ovat jääneet eniten mieleen, tätä pidettiin myös kuitenkin kaikkein ärsyttävimpänä mainontana. Bannerimainontaa ja sponsoroituja lähetyksiä pidettiin kaikista mukavimpana mainonnan keinona, koska ne ovat osa striimin sisältöä. Kuitenkaan Twitch ei välttämättä ole se paras markkinointialusta pk-yrityksille, jos toimiala tai kohdeyleisö on liian erilainen kuin alustalla. Syynä siihen on se että, Twitch on vieläkin todella paljon painottunut pelistriimeihin ja e-urheiluun. Sisältö kuitenkin laajenee koko ajan ja se tulee varmasti tulevaisuudessa vaikuttamaan alustalla olevaan markkinointiin.
Teoriaosuudessa käytiin läpi, millainen alusta Twitch on ja mitä livestriimaaminen tarkoittaa. Kerroimme myös Twitchin historiasta, kasvusta ja kasvun mukana tulleista ongelmista. Tämän jälkeen käsittelimme alustalla olevia yleisiä sääntöjä ja millaisia eri markkinointikeinoja siellä on. Teoriaosuuden lopuksi kävimme läpi, miten pk-yrityksen voisivat hyödyntää Twitch-livestriimauspalvelua. Ennen teoriaosuuden alkua lisäsimme keskeisiä käsitteitä selventämään työn lukemista. Teoriapohjana käytimme pääsääntöisesti verkkolähteitä mutta käytimme myös muutamaa markkinointiin liittyvää kirjallista lähdettä.
Teoriaosuuden jälkeen teimme laadullista tutkimusta katsojille, striimaajille ja pk-yrityksille. Tutkimus tehtiin haastatteluilla ja vastauslomakkeella, joka sisälsi avoimia kysymyksiä. Käytimme haastatteluissa samoja kysymyksiä kuin lomakkeessa, mutta haastattelujen vastaukset olivat huomattavasti laajempia. Haastattelimme useaa striimaajaa, pk-yritystä ja katsojaa. Vastausten saamisen jälkeen kokosimme yhteen vastaukset ja näin luotiin vastaus tutkimuskysymyksiimme. Kiinnitimme huomiota siihen, kuinka eri kohderyhmien vastaukset käsittelivät samaa aihetta ja kuinka ne kohtasivat hyödyissä tai haitoissa. Kaikki haastattelut käytiin anonyymisti vuoden 2022 alussa.
Tutkimuksen tulosten perusteella Twitch on hyvä markkinointialusta ja siellä on monenlaisia keinoja markkinoida. Haastateltujen katsojien mielestä livestriimin katkaisevat videomainokset ovat jääneet eniten mieleen, tätä pidettiin myös kuitenkin kaikkein ärsyttävimpänä mainontana. Bannerimainontaa ja sponsoroituja lähetyksiä pidettiin kaikista mukavimpana mainonnan keinona, koska ne ovat osa striimin sisältöä. Kuitenkaan Twitch ei välttämättä ole se paras markkinointialusta pk-yrityksille, jos toimiala tai kohdeyleisö on liian erilainen kuin alustalla. Syynä siihen on se että, Twitch on vieläkin todella paljon painottunut pelistriimeihin ja e-urheiluun. Sisältö kuitenkin laajenee koko ajan ja se tulee varmasti tulevaisuudessa vaikuttamaan alustalla olevaan markkinointiin.