Opas Instagram-markkinointiin Blumie Living Oy:lle
Rantanen, Oona (2022)
Rantanen, Oona
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204024373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204024373
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda tehokas markkinointistrategia Instagram-kanavaan toimeksiantajayritykselle, Blumie Living Oy:lle. Työssä syntynyt produkti luovutettiin toimeksiantajayritykselle hyödynnettäväksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakennettiin markkinointiprosessin kolmen ensimmäisen vaiheen avulla. Vaiheita avattiin työssä tarkemmin ja havainnollistettiin erilaisten työkalujen avulla. Ensimmäisessä vaiheessa käsiteltiin yrityksen strategista suunnittelua ja avattiin mission, vision ja kilpailija-analyysin käsitteitä. Toisessa vaiheessa lähestyttiin asiakaslähtöisen markkinointistrategian luomista tunnistamalla ja segmentoimalla kohderyhmää. Lisäksi määriteltiin yrityksen tuottamaa arvoa ostopolun ja arvolupauksen avulla. Kolmannessa vaiheessa avattiin Instagram-promootion yhteyttä markkinointiprosessiin Markkinointi Mixin kautta. Teoriaosuudessa avattiin tarkemmin myös toimeksiantajayrityksen tietoja liittyen rakennettuun teoreettiseen viitekehykseen sekä käsiteltiin konkreettisesti Instagramin ominaisuuksia ja toimintaa. Lähteinä hyödynnettiin monipuolisesti kirjallisuutta, ajankohtaisia nettiartikkeleita sekä yrityshaastattelua.
Työn produktiosuus koostuu yrityksen pohjatiedoista, markkinointistrategiasta ja Instagram-osuudesta. Lopputuloksena syntyi käytännönläheinen opas, jonka avulla yritys pystyy tuottamaan sisältöä Instagramiin. Tuotokseen liitettiin myös kaksi esimerkkiä sisällöstä, jotka opinnäytetyön kirjoittaja loi toimeksiantajayrityksen Instagramiin. Opas visualisoitiin PowerPointin avulla eheäksi kokonaisuudeksi, joka lopulta luovutettiin toimeksiantajayrityksen käyttöön.
Opinnäytetyöstä syntyi kokonaisuus, jonka avulla toimeksiantajayritys ymmärtää strategisen markkinoinnin suunnittelun merkityksen myös Instagram-markkinoinnissaan. Toimeksiantajalle luovutetun oppaan avulla yritys sai käyttöönsä monia konkreettisia työkaluja ja esimerkkejä, joiden avulla vahvistetaan strategisen markkinoinnin ja sisällöntuottamisen yhteyttä sekä helpotetaan arvon tuottamista asiakkaille Instagram-sisällön avulla.
Työ toteutettiin aikavälillä lokakuu 2021-maaliskuu 2022.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakennettiin markkinointiprosessin kolmen ensimmäisen vaiheen avulla. Vaiheita avattiin työssä tarkemmin ja havainnollistettiin erilaisten työkalujen avulla. Ensimmäisessä vaiheessa käsiteltiin yrityksen strategista suunnittelua ja avattiin mission, vision ja kilpailija-analyysin käsitteitä. Toisessa vaiheessa lähestyttiin asiakaslähtöisen markkinointistrategian luomista tunnistamalla ja segmentoimalla kohderyhmää. Lisäksi määriteltiin yrityksen tuottamaa arvoa ostopolun ja arvolupauksen avulla. Kolmannessa vaiheessa avattiin Instagram-promootion yhteyttä markkinointiprosessiin Markkinointi Mixin kautta. Teoriaosuudessa avattiin tarkemmin myös toimeksiantajayrityksen tietoja liittyen rakennettuun teoreettiseen viitekehykseen sekä käsiteltiin konkreettisesti Instagramin ominaisuuksia ja toimintaa. Lähteinä hyödynnettiin monipuolisesti kirjallisuutta, ajankohtaisia nettiartikkeleita sekä yrityshaastattelua.
Työn produktiosuus koostuu yrityksen pohjatiedoista, markkinointistrategiasta ja Instagram-osuudesta. Lopputuloksena syntyi käytännönläheinen opas, jonka avulla yritys pystyy tuottamaan sisältöä Instagramiin. Tuotokseen liitettiin myös kaksi esimerkkiä sisällöstä, jotka opinnäytetyön kirjoittaja loi toimeksiantajayrityksen Instagramiin. Opas visualisoitiin PowerPointin avulla eheäksi kokonaisuudeksi, joka lopulta luovutettiin toimeksiantajayrityksen käyttöön.
Opinnäytetyöstä syntyi kokonaisuus, jonka avulla toimeksiantajayritys ymmärtää strategisen markkinoinnin suunnittelun merkityksen myös Instagram-markkinoinnissaan. Toimeksiantajalle luovutetun oppaan avulla yritys sai käyttöönsä monia konkreettisia työkaluja ja esimerkkejä, joiden avulla vahvistetaan strategisen markkinoinnin ja sisällöntuottamisen yhteyttä sekä helpotetaan arvon tuottamista asiakkaille Instagram-sisällön avulla.
Työ toteutettiin aikavälillä lokakuu 2021-maaliskuu 2022.